ITPP3/443-212/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-212/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku przy realizacji projektu "Na P. mówimy w językach europejskich" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku przy realizacji projektu "Na P. mówimy w językach europejskich".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła jako beneficjent środków, unijnych uzyskanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. Priorytet: Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie realizowała projekt Z/2.20/II/2.1/43-2/05 "Na P. mówimy w językach europejskich".

Celem projektu było podniesienie i dostosowanie kwalifikacji zawodowych mieszkańców powiatu i miasta do wymogów regionalnego rynku pracy w warunkach członkowstwa w Unii Europejskiej. Trzy podstawowe cele projektu:

* nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi językami obcymi przez uczestników projektu w stopniu podstawowym,

* zwiększenie sprawności komunikacji w językach obcych na poziomieponadpodstawowym, oraz

* wzrost ilości osób, które uzyskają certyfikat językowy TELC, który jest oficjalnie uznawany przez administrację Rzeczpospolitej Polskiej jako potwierdzenie znajomości języka.

Projekt został sfinansowany ze własnych środków i ze środków publicznych (z Europejskiego Funduszu Społecznego i Krajowego Wkładu Publicznego). Czynności wykonywane w ramach przedmiotowego projektu mieszczą się w grupie PKWiU 80.42.10-00.20.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i załącznika nr 4 do ustawy Szkoła nie ma podstaw do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów w związku z realizacją wymienionego projektu. Zainteresowany wskazuje również, iż nie ma możliwości do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy należnego podatku od towarów i usług, ponieważ nabyte towary były wykorzystywane do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Zatem przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach realizowanego projektu Uczelnia świadczy usługi sklasyfikowane do symbolu PKWiU 80.42.10-00.20 jako usługi kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami edukacyjnymi w ramach opisanego we wniosku projektu.

Końcowo należy zaznaczyć, iż Minister Finansów, nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl