ITPP3/443-209/08/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-209/08/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej w obrębie miejscowości L.". W chwili obecnej miejscowość L. nie posiada systemu zbiorczego zaopatrzenia w wodę, a tylko w części posiada system zbiorczego odprowadzenia ścieków sanitarnych. Przedmiotem zamówienia jest budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w miejscowości L. w celu zabezpieczenia potrzeb mieszkańców w tym zakresie. Po zakończeniu inwestycji przedmiot zamówienia (sieci wodociągowe i kanalizacyjne) zostaną przekazane umową użyczenia (w bezpłatne użytkowanie "P" sp. z o.o. w P. - gmina P. posiada 100% udziałów w przedsiębiorstwie), które zajmuje się zaopatrzeniem w wodę oraz odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków na terenie Gminy P. W składanym wniosku Gmina wnosi o objecie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług, zgodnie z wytycznymi dla beneficjentów przy składaniu wniosków o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego, który wystąpi w związku z planowaną do realizacji inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), za podatnika VAT nie uważa się organu władzy publicznej (w tym przypadku jest to gmina) oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. W opisanym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej w obrębie miejscowości L. mieści się w katalogu zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Realizując zadanie publiczne, nie będąc podatnikiem podatku VAT w tym zakresie, Gmina nie ma prawa do zwrotu podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego. Ma więc prawo do potraktowania jako koszt kwalifikowany przy ubieganiu się o dofinansowanie realizacji ww. zadania.

Przy realizacji projektu Gmina nie będzie korzystała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż inwestycja po jej zakończeniu zostanie przekazana w bezpłatne użytkowanie "P" sp. z o.o. w P.

Zatem budowa przedmiotowej infrastruktury nie będzie służyć Jednostce czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, która będzie przekazana w bezpłatne użytkowanie "P" sp. z o.o. w P., Gmina P. nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl