ITPP3/443-206a/08/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-206a/08/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"W" jako beneficjent środków unijnych uzyskanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 -2013, Priorytet VIII, Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, będzie realizowała w partnerstwie z "I" projekt: "Sieć współpracy na rzecz promocji społecznej odpowiedzialności małych, średnich i dużych przedsiębiorstw". Niniejszy projekt umożliwi stworzenie sieci współpracy wokół praktycznego wdrożenia zasad CSR w partnerskich podmiotach oraz promocję i rozpowszechnienie wiedzy na temat społecznej Odpowiedzialności

Biznesu przez realizację następujących celów szczegółowych:

1.

rozpoznanie aktualnego stanu wdrożenia różnych aspektów idei CSR w firmach,

2.

wzrost świadomości przedsiębiorców na temat CSR, w tym podniesienie świadomości na temat odpowiedzialności przedsiębiorstw w odniesieniu do potrzeby zrównoważonego rozwoju, poznawania korzyści płynących z implementacji polityki CSR, wzrost umiejętności tworzenia kodeksów etycznych oraz wdrożenie zasad, instrumentów i norm CSR, nabycie umiejętności budowy strategii opartej na regułach CSR oraz kreowania trwałych relacji z interesariuszami - cel ten zostanie osiągnięty poprzez badanie firm i publikacje promujące CSR,

3.

stworzenie sieci współpracy przedsiębiorstw, uczelni wyższych, samorządów i instytucji otoczenia na rzecz wdrożenia i promocji idei CSR - cel ten zostanie osiągnięty poprzez szkolenia i seminaria liderów CSR i sieci współpracy.

Projekt zostanie sfinansowany w 15% ze środków Budżetu Państwa, a w 85% ze środków EFS. Czynności wykonywane w ramach przedmiotowego projektu mieszczą się w grupie PKWiU 80.42.10-00.20 "Usługi kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy "W" toku w odniesieniu do realizowanego projektu będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę zaprezentowane zdarzenie przyszłe oraz na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 załącznik nr 4 do ustawy), "W" nie ma podstaw do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów w związku z realizacją projektu, w którym będzie uczestniczyła, jak również nie ma możliwości do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy należnego podatku od towarów i usług ponieważ nabyte towary będą wykorzystywane do działalności nieopodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Zatem przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach realizowanego projektu Uczelnia stosuje symbol PKWiU 80.42.10-00.20 dotyczący usług kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami edukacyjnymi w ramach opisanego we wniosku projektu.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl