ITPP3/443-204/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-204/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) uzupełnione pismami z dnia 15 października 2011 r., 4 listopada 2011 r. oraz z dnia 30 listopada 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów marki: Suzuki Grand Vitara, Toyota Rav 4, Volkswagen Touran, Volkswagen Touareg, Volkswagen Tiguan, Jeep Grand Cherokee, Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson, Chevrelet Captiva, Opel Antara, Honda C-RV, Kia Sportage, Kia Sorento, Mitsubishi Pajero, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Opel Zafira klasyfikowanych do kodu CN 8704 oraz opodatkowania akcyzą tych pojazdów po zarejestrowaniu, a następnie dokonaniu w nich przeróbek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wymienionych samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704 oraz opodatkowania akcyzą tych pojazdów po zarejestrowaniu, a następnie dokonaniu w nich przeróbek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego 18 szt. pojazdów ciężarowych LKW VAN marki: Suzuki Grand Vitara, Toyota Rav 4, Volkswagen Touran, Volkswagen Touareg, Volkswagen Tiguan, Jeep Grand Cherokee, Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson, Chevrelet Captiva, Opel Antara, Honda C-RV, Kia Sportage, Kia Sorento, Mitsubishi Pajero, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Opel Zafira, które zostały wyprodukowane jako auta osobowe, pięciodrzwiowe, ale autoryzowany dealer będący przedstawicielem producenta dokonał przebudowy pojazdów zmieniającej ich przeznaczenie na pojazdy ciężarowe, dwuosobowe typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowe, nieposiadające stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń oraz bez wyposażenia pasów bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu. Zainteresowany zaklasyfikował przedmiotowe samochody do kodu CN 8704 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających ciężarowy charakter pojazdu (LKW N1 VAN). Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają ponadto dokumenty:

* Registreringsattest część I - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiej karty pojazdu,

* Registreringsattest część II - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego.

Wnioskodawca wskazuje, że z zapisu w dowodzie rejestracyjnym (duńskim) wynika, iż pojazdy te zostały przebudowane z wersji osobowej przez autoryzowanego dealera będącego przedstawicielem producenta oraz zakwalifikowane jako samochody ciężarowe klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik IIC nr 3 i posiada 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni towarowej), a także unieruchomione na stałe szyby boczne z usuniętym mechanizmem ich opuszczania. Wynika z powyższego, iż w badanych pojazdach dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy. W świetle powyższych dokumentów urzędy duńskie klasyfikują takie pojazdy jako samochody ciężarowe, dwuosobowe, z zamkniętą skrzynią. Ładowność takich pojazdów znacznie przekracza 500 kg. Oznacza to, że część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera (ok. 160 kg) jest znacząco niższa od części przypadającej na towary (wynoszącej ponad 340 kg).

Zainteresowany zamierza także dokonać badania pojazdów w okręgowej stacji kontroli pojazdów, w celu potwierdzenia, że pojazdy spełniają warunki pojazdów ciężarowych - tj. m.in. posiadają 2 miejsca do przewozu osób i trwałą przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że po dokonaniu rejestracji może w przyszłości pojawić się sytuacja, że dokonane zostaną w przedmiotowych pojazdach przeróbki polegające na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4,5 lub 7 siedzeń) oraz usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Niemniej po dokonaniu tych przeróbek, pojazdy nadal pozostaną zarejestrowane w Polsce jako samochody ciężarowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji opisanej powyżej, gdy z wyżej wymienionych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu, zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz badania okręgowej stacji kontroli pojazdów wynika, że nabywany przez podatnika pojazd jest samochodem ciężarowym dwuosobowym, to po stronie podatnika ("importera") nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu nie będącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń, to po stronie podatnika ("importera") powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji, gdy ze wskazanych dokumentów, tj. zagranicznej karty pojazdu oraz zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz wyniku badania okręgowej stacji kontroli pojazdów wynika, że nabywany przez podatnika pojazd jest samochodem ciężarowym, dwuosobowym, pięciodrzwiowym, to po stronie podatnika ("importera") nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym. W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na treść definicji samochodu osobowego zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, decydującym kryterium klasyfikacji pojazdu będzie jego przeznaczenie, a w przedmiotowym przypadku głównym przeznaczeniem pojazdów będzie transport towarów. Zdaniem Zainteresowanego pojazdy przeznaczone do transportu towarów zalicza się do kodu CN 8704, co powoduje brak obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ("importu").

W ocenie Spółki, w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu niebędącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń, to po stronie podatnika "importera" nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji (zdarzeń przyszłych) obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w świetle przedstawionych zdarzeń przyszłych, z których wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo wymienione samochody klasyfikowane do kodu CN 8704.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Ewentualne zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należytej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, ze podatek został zapłacony - art. 100 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem, w myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanej we wniosku sytuacji (zdarzeń przyszłych) wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia zamierza nabyć na terenie Unii Europejskiej 18 szt. pojazdów marki: Suzuki Grand Vitara, Toyota Rav 4, Volkswagen Touran, Volkswagen Touareg, Volkswagen Tiguan, Jeep Grand Cherokee, Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson, Chevrelet Captiva, Opel Antara, Honda C-RV, Kia Sportage, Kia Sorento, Mitsubishi Pajero, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Ford Kuga, Opel Zafira wyprodukowanych jako pojazdy osobowe, które po przebudowie zostały dopuszczone do ruchu w innym państwie członkowskim jako samochody ciężarowe. W ocenie Wnioskodawcy, wskazane we wniosku pojazdy, to samochody ciężarowe klasyfikowane do kodu CN 8704.

W ocenie tutejszego organu, mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że będące przedmiotem zapytania pojazdy zaliczone przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych dla których przyporządkowano kod CN 8704 przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym na Wnioskodawcy, który dokonał jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, w stanie niezmienionym, nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tej czynności.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika również, że po dokonaniu rejestracji Zainteresowany zamierza dokonać w tych pojazdach przeróbek polegających na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń) oraz usunięciu trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Wnioskodawca wskazał przy tym, że po dokonaniu tych przeróbek, pojazdy nadal pozostaną zarejestrowane w Polsce jako samochody ciężarowe.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedstawionej sytuacji również nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Bez znaczenia bowiem w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt przeróbki samochodów, ponieważ, jak twierdzi Wnioskodawca, pojazdy nadal pozostaną zarejestrowane jako samochody ciężarowe.

Zatem, mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl