ITPP3/443-204/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-204/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) uzupełnionym i zmienionym pismami z dnia 31 października 2008 r., 6 listopada 2008 r. i 17 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży oleju silnikowego przepracowanego firmom zajmującym się jego przetwarzaniem lub utylizacją - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży oleju silnikowego przepracowanego firmom zajmującym się jego przetwarzaniem lub utylizacją.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zainteresowany zajmuje się, między innymi, usługowym wykonywaniem posadzek przemysłowych oraz jest zobowiązany, w roku podatkowym 2008, do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca przy prowadzeniu działalności gospodarczej wykorzystuje samochodowe ciągniki ciężarowe, których posiada ponad 10 sztuk. Podmiot dokonuje napraw pojazdów i wymiany olejów silnikowych we własnym zakresie w swoim warsztacie. Zebrany przepracowany olej silnikowy jest odsprzedawany firmom zajmującym się jego utylizacją, czy też jego przetwarzaniem. Przed dokonaniem pierwszej sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego Jednostka złożyła, w dniu 16 października 2007 r. w urzędzie celnym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R) i została zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego. Pierwsza sprzedaż oleju przepracowanego została dokonana w miesiącu październiku 2007 r. Olej przepracowany klasyfikowany jest przez podatnika do symbolu PKWiU 23.20.18-09.1 i kodu CN 2710 99 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na Wnioskodawcy, jako sprzedawcy przepracowanego oleju silnikowego od miesiąca października 2007 r., spoczywa obowiązek składania miesięcznych deklaracji AKC-3/AKC-3zh dla podatku oraz wykazywania w części E. załącznika AKC-3/D ilości oraz wartości sprzedanego oleju przepracowanego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego sprzedaż olejów do silników, w tym też przepracowanych, od dnia 1 maja 2004 r. na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jest wolna od opodatkowania podatkiem akcyzowym. Podstawą stanowiska Zainteresowanego są przepisy dyrektywy Rady nr 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

W przekonaniu Wnioskodawcy od października 2007 r. nie spoczywa na nim w obowiązek podatkowy w akcyzie w przypadku sprzedaży przepracowanego oleju silnikowego oraz obowiązek składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego w tym podawania w deklaracji ilości sprzedanego oleju silnikowego przepracowanego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkiem akcyzowym szeroko rozumianych wyrobów energetycznych reguluje dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283, 31.10.2003 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionej dyrektywy państwa członkowskie nakładają podatki na produkty energetyczne i energię elektryczną zgodnie z niniejszą dyrektywą. Dyrektywa energetyczna w art. 2 wymienia listę produktów, które należy uznać za wyroby energetyczne:

* objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715;

* objętych kodami CN 2901 i 2902;

* objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

* objętych kodem CN 3403;

* objętych kodem CN 3811;

* objętych kodem 3817;

objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe. Zatem opisany we wniosku wyrób wymieniony jest w przepisach dyrektywy jako wyrób energetyczny oraz podlega opodatkowaniu akcyzą zgodnie z tą dyrektywą.

Natomiast odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy należy zauważyć, iż zgodnie z art. 249 Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej do aktów wspólnotowego prawa pochodnego należy zaliczyć rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie. Dyrektywy skierowane są do państw członkowskich, określają cel, który powinien zostać osiągnięty w wyznaczonym terminie. Wybór metody i sposobu realizacji celu leży w gestii państw członkowskich. Warunkiem związania podmiotów przepisami dyrektywy jest wdrożenie przepisów dyrektywy do krajowego porządku prawnego. Ponadto Europejski Trybunał Sprawiedliwości przyznał dyrektywom w niektórych przypadkach cechę bezpośredniej skuteczności. Oznacza to, że jeżeli przepisy dyrektywy nie zostały wdrożone do krajowego porządku prawnego, to w relacji podmiot - państwo można się na nie powołać wtedy, gdy są precyzyjne, bezwarunkowe, zaś z norm dyrektyw wynikają prawa jednostek wobec państwa oraz nastąpił upływ terminu transpozycji dyrektywy do prawa krajowego.

Przepisy wymienionej dyrektywy zostały implementowane do krajowego porządku prawnego ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, która reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą.

Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych obejmuje załącznik nr 2 do ustawy. Jak wynika z treści załącznika, opisane we wniosku wyroby zostały objęte tym wykazem w pozycji 4, w związku z czym są wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, podlegającym przepisom cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega między innymi sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z teścią pozycji 3 i 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka akcyzy dla olejów odpadowych-przepracowanych klasyfikowanych do grupowania PKWiU 23.20.18-09.1 wynosi 0 (stawka zero).

Przepis art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowi, że obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Zatem, w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, czynnością, która powoduje powstanie obowiązku podatkowego jest sprzedaż oleju przepracowanego. Natomiast przepis art. 5 ww. ustawy stanowi, iż zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

W myśl przepisu art. 18 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani składać we właściwym urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zatem ze względu na fakt, iż przepis ten odwołuje się do obowiązku podatkowego, a nie do zobowiązania podatkowego, należy stwierdzić, iż podatnik musi ująć w niej wszystkie czynności opodatkowane, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstał w miesiącu, którego dotyczy składana deklaracja podatkowa. W omawianym przypadku nie ma więc znaczenia, iż kwota zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży oleju będzie wynosiła 0. Podmioty wykonujące czynności zwolnione lub do których zastosowanie ma stawka 0 są podatnikami akcyzy w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowy, zatem ciąży na nich obowiązek składania deklaracji podatkowych zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 5 grudnia 2005 r. w sprawie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 246, poz. 2090) określił wzory deklaracji. Deklaracje podatkowe dla podatku akcyzowego składają się z formularza głównego, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz Informacji o podatku akcyzowym dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych i składów podatkowych, których wzory określają załączniki nr 2-12 do rozporządzenia. Objaśnienia sposobu wypełniania deklaracji podatkowej i jej załączników zawarte są w samej treści deklaracji i załączników oraz opisie poszczególnych pól deklaracji i złączników. Zatem, stosownie do treści objaśnień zawartych w deklaracji podatkowej, wypełniając część E. Informacji AKC-3/D stanowiącej załącznik do deklaracji podatkowej, w przypadku sprzedaży oleju przepracowanego, należy wypełnić odpowiednie pola dotyczące ilości wyrobów w tysiącach litrów oraz podać kwotę należną z tytułu sprzedaży przedmiotowego oleju pomniejszoną o kwotę podatku VAT i kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Reasumując, Wnioskodawca w przypadku sprzedaży olejów odpadowych-przepracowanych klasyfikowanych do grupowania PKWiU 23.20.18-09.1 jest zobowiązany do składania deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Ponadto, zgodnie z treścią objaśnień zawartych część E. Informacji AKC-3/D podatnik, powinien wypełnić odpowiednie pola dotyczące ilości wyrobów w tysiącach litrów oraz podać kwotę należną z tytułu sprzedaży przedmiotowego oleju pomniejszoną o kwotę podatku VAT i kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl