ITPP3/443-198/10/ZG - Stawka podatku akcyzowego przy dostawie oleju opałowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-198/10/ZG Stawka podatku akcyzowego przy dostawie oleju opałowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 30 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostaw oleju opałowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostaw oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi sprzedaż hurtową paliw i olejów, w tym oleju opałowego. Towar dostarczany jest przez Spółkę specjalnymi pojazdami, pod adres wskazany przez klienta. Jeden z przyszłych nabywców oleju opałowego, przedsiębiorca będący osobą prawną, podaje inny adres dostawy i składowania oleju opałowego, niż adres pod którym znajdują się jego urządzenia grzewcze. Kontrahent motywuje to żądanie faktem, iż na jego terenie, gdzie odbywa się produkcja i gdzie znajdują się urządzenia grzewcze, nie może być przechowywany olej opałowy ze względu na m.in wymogi sanitarne. Spółka przed dokonaniem transakcji, obawia się, iż organ podatkowy może uznać taką dostawę, jako kwalifikującą się do zastosowania wyższej stawki akcyzy, a określoną w art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2009 r., o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa oleju opałowego na rzecz przedsiębiorcy będącego osobą prawną, pod adres inny, niż wskazany w oświadczeniu adres, gdzie znajdują się urządzenia grzewcze, skutkuje podwyższoną stawką akcyzy dla oleju opałowego, a określoną w art. 89 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustalają podwyższoną stawkę akcyzy dla oleju opałowego w sytuacjach określonych w art. 89 ust. 4 pkt 1, oraz art. 89 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Pierwszy przepis dotyczy użycia olejów opałowych do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika. Jednak w ocenie Spółki żadna z powyższych hipotez nie obejmuje zatem dostarczenia oleju opałowego na adres inny niż znajdujący się w oświadczeniu, pod którym znajdują się urządzenia grzewcze, wobec czego art. 89 ust. 4 pkt 1 nie może być podstawą do naliczania wyższej stawki akcyzy.

Natomiast druga z powołanych norm, stanowi iż sprzedawca wyrobów akcyzowych - olejów napędowych, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jest obowiązany do zastosowania podwyższonych stawek akcyzy w przypadku, gdy adres pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe pod inny adres niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze. Dotyczy ona jednak podmiotów, które nie są osobami prawnymi prowadzącymi działalność gospodarczą, a zatem w omawianej sytuacji, także i ten przepis nie będzie miał zastosowania.

Z uwagi na fakt, iż w prawodawstwie polskim istnieje nakaz stosowania wykładni literalnej przepisów prawa podatkowego, a także zakaz stosowania wykładni rozszerzającej w prawie podatkowym, jeżeli wykładnia ta miała by prowadzić do rozszerzenia zakresu należności podatkowych (zgodnie z łacińską zasadą nullum tributum sine lege), w ocenie Spółki brak jest przepisów w ustawie o podatku akcyzowym, które nakładałyby obowiązek zastosowania podwyższonej stawki akcyzy w powyższej sprawie. Tym samym w przypadku transakcji sprzedaży oleju opałowego, gdzie Spółka będzie dostarczać olej opałowy do zbiorników będących w innym miejscu niż urządzenia grzewcze, zastosowania nie będzie miała podwyższona stawka akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl