ITPP3/443-198/09/JK - Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym dostawy paliwa silnikowego obciążonego akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-198/09/JK Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym dostawy paliwa silnikowego obciążonego akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy paliwa silnikowego obciążonego akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy paliwa silnikowego obciążonego akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie organizowania sieci handlowej. Spółka jest właścicielem znaku towarowego L oraz franczyzodawcą i organizatorem P tj. organizacji zrzeszającej niezależnych przedsiębiorców działających na podstawie Systemu Franczyzowego opracowanego przez franczyzodawcę - H. Podmiotami tworzącymi P są: H jako franczyzodawca, Operatorzy (spółki prawa handlowego organizujące sieć franczyzową w wyznaczonych regionach) oraz franczyzobiorcy (niezależne podmioty gospodarcze na terenie danego Operatora). Spółka realizuje swoje cele i prowadzi działalność statutową na podstawie umów o współpracy zawartych pomiędzy Spółką oraz producentami i dostawcami towarów oraz umów współpracy zawartych pomiędzy Spółką oraz Operatorami.

Spółka zawarła umowę, której przedmiotem jest dostawa paliwa silnikowego - oleju napędowego oraz benzyny. Spółka nabywa paliwo, które obciążone jest na wcześniejszym etapie obrotu akcyzą (z zapłaconą akcyzą). Kupowane przez Spółkę paliwo zasadniczo przeznaczone jest na potrzeby własne Spółki (do samochodów służbowych). Spółka zamierza dokonywać sporadycznie odsprzedaży w nieprzetworzonym stanie zakupionego paliwa tj. refakturować koszty zakupu paliwa w części dotyczącej kosztów zakupu paliwa zużywanego dla celów prywatnych przez pracowników Spółki lub przez inne podmioty współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych. Spółka nie dolicza do ceny zakupu opłat dodatkowych oraz marży zysku - paliwo jest refakturowane wg cen zakupu. Należy podkreślić, że przedmiotem działalności Spółki nie jest obrót paliwami i Spółka nie posiada koncesji na obrót paliwami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy fakt odsprzedaży - refakturowanie kosztów paliwa przez Spółkę w wyżej opisanym stanie faktycznym powoduje powstanie obowiązku w zakresie podatku akcyzowego i wobec tego odsprzedaż paliwa w opisanym przypadku jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, możliwość refakturowania kosztów wynika z przepisów dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - zgodnie z art. 28 dyrektywy 2006/112/WE. Refakturowanie jest dopuszczalne w przypadkach, gdy podatnik nabywa usługi lub towary we własnym imieniu, lecz na rzecz innego podmiotu, a korzystającym z usługi lub towaru jest podmiot, na którego refakturowane są koszty. Odsprzedaż nabywanych we własnym imieniu, lecz na rachunek innego podmiotu usług/towarów jest możliwa zarówno wówczas, gdy usługi/towary te są odsprzedawane bez doliczania marży, jak i wówczas gdy marża taka jest doliczana.

Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy. Ponadto Wnioskodawca wskazał na przepisy art. 8 ust. 1-4 ustawy określające czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zdaniem Spółki, należy przyjąć, że w opisanym stanie faktycznym podatek akcyzowy od zakupionego przez Spółkę paliwa został zadeklarowany w prawidłowej wysokości i zapłacony przez producenta - dostawcę - albowiem w myśl ww. art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych, a więc do odprowadzenia podatku jest obowiązany producent paliw silnikowych. Spółka nie występuje tutaj jako producent dokonujący dostawy paliwa na rzecz ostatecznego odbiorcy i nie jest też dystrybutorem paliwa, a jedynie w takim przypadku powstałby obowiązek zapłaty akcyzy. Spółka funkcjonuje w obrocie tak jak zwykły konsument - nabywca, który dokonał zakupu paliwa i dalej refakturuje koszty z tego tytułu.

W ocenie Spółki, dalsza odsprzedaż przez Spółkę paliwa w postaci nieprzetworzonej, nabytego z zapłaconą na wcześniejszym etapie obrotu akcyzą tj. refaktura kosztów zakupionego paliwa na rzecz pracowników Spółki lub osób trzecich (współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż z przepisów art. 8 ust. 6 ustawy wynika, iż podatek ten ma charakter jednokrotny. Do odprowadzenia podatku akcyzowego w pierwszej kolejności obowiązany jest producent - dostawca paliwa. Ponowne odprowadzenie akcyzy spowodowałoby podwójne opodatkowanie tego samego wyrobu akcyzowego. Zdaniem Spółki, odsprzedaż - refaktura kosztów paliwa nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą na podstawie przepisów art. 8 ust. 2-4 ustawy, albowiem nie spełnia przesłanek określonych w tych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Zatem, należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja ogranicza się do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany nabywa od kontrahenta paliwo silnikowe z zapłaconą akcyzą, które następnie odsprzedaje swoim pracownikom lub osobom trzecim. W ocenie Spółki dalszy obrót tym wyrobem przez Spółkę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż odsprzedaż - refaktura kosztów paliwa nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Wskazać należy, że podatek VAT i podatek akcyzowy należą do różnych i autonomicznych systemów podatkowych nie tylko w kraju, ale przede wszystkim w ramach Unii Europejskiej. Treść art. 1 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania wskazuje, iż dotyczy ona systemu wyrobów objętych podatkiem akcyzowym i innych podatków pośrednich z wyjątkiem podatku od wartości dodanej i podatków ustalonych przez Unię Europejską. Ponadto odrębność podmiotową dyrektyw tzw. akcyzowych potwierdza preambuła i treść artykułu 1 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG, który stanowi, iż dyrektywą określono ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego nakładanego bezpośrednio lub pośrednio na konsumpcję wyrobów określonych w wymienionej dyrektywie.

Treść powyższych dyrektyw wskazuje, iż podatek VAT i podatek akcyzowy posiadają odmienną konstrukcję i odmienne zasoby pojęciowe, które stanowią o tym, że wymienione podatki należą do różnych i niezależnych od siebie systemów podatkowych, a kwestię powstania obowiązku podatkowego od wyrobów akcyzowych należy rozpatrywać wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące tego podatku.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych, wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego, wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Mając na uwadze przytoczone regulacje stwierdzić należy, iż Spółka nie jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu odsprzedaży wyrobów akcyzowych, nabytych od swojego kontrahenta. W opisanym we wniosku stanie faktycznym akcyza od przedmiotowego paliwa została przez niego zadeklarowana, a następnie zapłacona w należnej wysokości.

Zatem, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl