ITPP3/443-19/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-19/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) uzupełnione i sprecyzowane pismem z dnia 27 lutego 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego przeznaczonego do celów grzewczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania sprzedaży oleju opałowego przeznaczonego do celów grzewczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą, na rzecz firm, przedsiębiorstw oraz osób fizycznych, olejów opałowych przeznaczonych na cele grzewcze z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy.

Wątpliwości Spółki dotyczą sporządzania miesięcznych zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, związanych ze sprzedażą oleju opałowego do celów grzewczych z zastosowaniem preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. Wnioskodawca wskazuje, iż w tekście jednolitym z dnia 29 kwietnia 2011 r. ustawy o podatku akcyzowym określono, że oświadczenie od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą powinno zawierać NIP lub REGON i taką samą informację należało umieścić w zestawieniu (do wyboru NIP lub REGON). Z kolei, w ustawie z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podmiotów i płatników oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zamianę dotyczącą zestawień miesięcznych. Wyraz "lub" został zamieniony znakiem interpunkcyjnym "przecinkiem". W ocenie Spółki, taka sytuacja spowodowała niezgodność z pobieranym oświadczeniem w którym wpisuje się do wyboru NIP lub REGON. Organ podatkowy żąda od Spółki zestawień z numerami NIP i REGON, a w oświadczeniu jest jeden z tych numerów.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż dokonuje sprzedaży oleju opałowego na cele grzewcze także obywatelom innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, którzy nie posiadają nadanego numeru NIP lub PESEL. Wskazane osoby legitymują się wyłącznie paszportem lub zagranicznym dowodem osobistym. Nabywcy - obywatele innych krajów członkowskich Unii Europejskiej - przebywają w Polsce, natomiast zameldowani są za granicą. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii sporządzania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego i danych jakie w tym przypadku należy wskazać w składanym oświadczeniu. W ustawie nie zawarto przepisów dotyczących sprzedaży olejów opałowych obcokrajowcom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jakie dane, w związku z rozbieżnością w przepisach, powinno zawierać miesięczne zestawienie oświadczeń.

2.

Jakie dane powinny być zawarte w przez obcokrajowca w składanym oświadczeniu w przypadku, gdy nie posiada polskich numerów identyfikacyjnych.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Zainteresowanego, w zestawieniu zbiorczym powinien być zawarty tylko jeden ze wskazanych numerów zgodnie z pobranym oświadczeniem.

Ponadto, składane przez obcokrajowca oświadczenie powinno zawierać polski adres i dane osobowe z zagranicznego dokumentu osobistego lub paszportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl art. 89 ust. 6 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Z kolei, w myśl art. 89 ust. 8 ustawy, oświadczenie, powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, numer PESEL nabywcy lub pełnoletniej osoby zameldowanej pod tym samym adresem co nabywca;

2.

adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania;

3.

określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

4.

określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia;

5.

wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 9 ustawy, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1, w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Z kolei, w myśl art. 89 ust. 10 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 albo odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy:

1.

osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

2.

dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w ust. 8 pkt 1;

3.

adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze;

4.

ilość i rodzaj nabywanych wyrobów akcyzowych są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Zgodnie z art. 89 ust. 14 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Miesięczne zestawienie oświadczeń, w myśl art. 89 ust. 15 ustawy, powinno zawierać:

1.

w przypadku sprzedawcy, o którym mowa w ust. 14:

a.

imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie,

b.

ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,

c.

datę złożenia oświadczenia,

d.

datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,

e.

określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń,

f.

miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach,

g.

w przypadku oświadczeń, o których mowa w:

h.

ust. 5 pkt 1 - imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania, a także NIP, numer PESEL lub REGON składającego oświadczenie,

i.

ust. 5 pkt 2 - imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania oraz numer PESEL składającego oświadczenie;

* w przypadku importera, o którym mowa w ust. 13, dane, o których mowa w pkt 1 lit. a)-d).

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowany sprzedaje oleje opałowe przeznaczone na cele grzewcze osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom fizycznym nie prowadzącym takiej działalności z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy. Przedmiotowy olej sprzedaje także obywatelom innych państw członkowskich, przebywającym w Polsce, którym nie nadano numeru NIP lub PESEL. Osoby te legitymują się wyłącznie paszportem lub zagranicznym dowodem osobistym.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii poprawnego sporządzania miesięcznych zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, związanych ze sprzedażą oleju opałowego w zakresie dotyczącym umieszczania w tym zestawieniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy w złożonym sprzedawcy oświadczeniu podano tylko jeden z nich. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii kompletności oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego w przypadku, gdy nabywcą oleju opałowego jest obcokrajowiec, który nie posiada numeru NIP i PESEL.

Przepisy dotyczące składania wskazanych wyżej oświadczeń oraz miesięcznych zestawień oświadczeń wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Między innymi na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania obniżonych stawek akcyzy oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Brzmienie przepisu określającego treść oświadczenia wskazuje, iż uprawniony organ zamierzający dokonać kontroli obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy, między innymi, powinien znać faktyczne miejsce, gdzie znajduje się opisane w oświadczeniu urządzenie grzewcze. Dane zawarte w oświadczeniu oraz w przekazywanym miesięcznym zestawieniu oświadczeń pozwalają organom podatkowym na stwierdzenie, czy olej nabyty na cele opałowe został faktycznie wykorzystany na te cele.

Wskazać zatem należy, iż nie każdy nabywca wyrobów z przeznaczeniem na cele opałowe jest w stanie podać w oświadczeniu numer PESEL, czy numer NIP jak ma to miejsce np. w przypadku obcokrajowca. W tym przypadku oświadczenie uprawniające sprzedawcę oleju opałowego do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego, nie może z oczywistych względów zawierać numeru NIP lub PESEL, lecz należy umieścić w nim informację, że kupujący takiego numeru nie posiada. Z kolei w zakresie adresu przedmiotowe oświadczenie winno zawierać informację o faktycznym adresie zameldowania obcokrajowca i określenie - brak adresu na terytorium Polski. Jak trafnie Wnioskodawca wskazuje, w przypadku zużycia oleju opałowego w kraju konieczne jest wskazanie adresu, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, gdzie znajdują się urządzenia grzewcze.

Z kolei odnosząc się do kwestii danych jakie powinno zawierać miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie dotyczącym umieszczania w tym zestawieniu numeru NIP lub REGON, wskazać należy, że zestawienie powinno oddawać stan faktyczny. W przypadku, gdy nabywający olej opałowy przeznaczony do celów opałowych w oświadczeniu wskaże numer NIP, to ten numer powinien zostać także wskazany w składanym zestawieniu. Odpowiednio, gdy w oświadczeniu zostanie podany numer REGON - należy wskazać ten numer. Zatem składający zestawienie umieszcza w zestawieniu jeden bądź drugi numer zgodnie z treścią składanego oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów grzewczych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl