ITPP3/443-19/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-19/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Efektywne wykorzystanie..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Efektywne wykorzystanie...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, realizuje projekt pod nazwą "Efektywne wykorzystanie..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu uzbrojonych będzie 18 ha terenu. W zakres projektu wchodzi wykonanie następujących prac: budowa dróg i parkingu, budowa wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowa stacji podnoszenia ciśnienia wody, separator, budowa kabli energetycznych, słupy oświetleniowe, budowa stacji transformatorowej. Celem projektu jest pobudzenie rozwoju lokalnego poprzez stworzenie atrakcyjnej oferty inwestycyjnej inwestorom mogącym zwiększyć i zagospodarować ruch turystyczny, co z kolei ma przyczynić się do wzrostu nowych miejsc pracy. W planach Gminy jest wykorzystanie ok. 9,55 ha powierzchni do budowy obiektów gastronomicznych, rekreacyjnych, wypoczynkowych wraz z infrastrukturą niezbędną do prowadzenia aktywnej turystyki. Pozostałe 8,45 ha zostanie wydzierżawione inwestorom na cele turystyczne. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Po zakończeniu inwestycji infrastruktura ta zostanie oddana w bezpłatne trwałe zarządzanie spółce o nazwie "G." Sp. z o.o., która będzie jej administratorem. Gmina jest 100% udziałowcem wymienionej spółki. Zadania spółki obejmują zagadnienia związane z turystyką, sportem i rekreacją, promocją oraz kulturą. Koszty eksploatacji związane z powstałą infrastrukturą ponosić będzie spółka komunalna. Administrator będzie też, korzystał z przychodów i ponosił koszty z tym związane. Przychody nie będą pokrywać kosztów operacyjnych, w związku z czym spółka gminna będzie dofinansowana z budżetu Gminy w kwotach wyznaczanych deficytem administratora. Gmina nie będzie bezpośrednio prowadziła działalności oraz nie będzie uzyskiwała dochodów z przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji tego projektu. Wnioskodawca wskazuje, iż w opisanym przypadku nie znajduje zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiący, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę stanowi koszt projektu, gdyż Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów, jak również uzyskane środki nie są pomocą, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zamierza realizować projekt, w ramach którego zakłada budowę dróg i parkingu, budowę wodociągu, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, budowę stacji podnoszenia ciśnienia wody, separatora, ułożenie kabli energetycznych, ustawienie słupów oświetleniowych, budowę stacji transformatorowej. W związku z realizacją zadania Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie nieodpłatnie przekazana spółce komunalnej Gminy, która będzie jej użytkownikiem. Spółka ta także będzie korzystała z przychodów i ponosiła koszty związane z eksploatacją wymienionej infrastruktury.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl