ITPP3/443-188/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-188/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 9 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pod nazwą "F." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pod nazwą "F.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, działającą na podstawie ustawy prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w oparciu o uchwalony i zarejestrowany w sądzie rejestrowym statut. Stowarzyszenie jest zarejestrowane w krajowym rejestrze sądowym i prowadzi wyłącznie nieodpłatną działalność pożytku publicznego oraz posiada status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców.

W roku 2010 za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania złożyło wniosek o dofinansowanie zadania p.n. "F.", ze środków będących w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju (małe projekty).

W ramach realizowanego zadania zakupiono wyżywienie (usługa gastronomiczna), dla biorących udział w festiwalu w formie obiadu, za który nie pobierano opłat. Wstęp na festiwal był wolny i nie pobierano z tego tytułu żadnych opłat.

Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, jako iż nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Aby podatek VAT został uznany jako koszt kwalifikowalny niezbędne jest dołączenie do wniosku o płatność interpretacji indywidualnej z izby skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w świetle powyższych informacji, Stowarzyszenie może odzyskać VAT.

2.

Czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym beneficjenta dla wymienionej powyżej operacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, nie występują możliwości prawne w świetle których będąc beneficjentem środków, w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, Stowarzyszenie mogłoby odzyskać z budżetu państwa podatek VAT, zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji zadania objętego dofinansowaniem w ramach tego programu, gdyż z tytułu realizacji zadania organizator nie pobierał żadnych opłat od beneficjentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie będąc podatnikiem VAT realizowało projekt polegający na organizacji festiwalu, do realizacji którego zakupiono usługę gastronomiczną. Wstęp na festiwal był wolny, organizator nie pobierał opłat z tytułu uczestnictwa w imprezie.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki na realizację festiwalu nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl