ITPP3/443-185/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-185/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i przebudowie dawnego budynku magazynowego wraz z otoczeniem na "S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na remoncie i przebudowie dawnego budynku magazynowego wraz z otoczeniem na "S.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego otrzymała dofinansowanie w ramach działania 4.2 Rewitalizacja Miast objętego Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013 na realizację inwestycji polegającej na remoncie i przebudowie dawnego budynku magazynowego wraz z otoczeniem na "S.". Budynek stanowi składnik mienia komunalnego Gminy i jest zarządzany przez Centrum Kultury, która jest jednostką organizacyjną Gminy.

Zakres inwestycji obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych, wodno-kanalizacyjnych, instalacji elektrycznych, telekomunikacyjnych, remont elewacji, remont i budowę chodnika oraz drogi dojazdowej do budynku.

Inwestycja jest realizowana przez jednostkę organizacyjną Gminy tj. Urząd Miejski. Faktury za wykonane w ramach projektu prace wystawiane są na Urząd Miejski, jako podatnika od towarów i usług. Po realizacji inwestycji, budynek nadal będzie nieodpłatnie zarządzany przez gminną jednostkę organizacyjną którą jest Centrum Kultury.

Będzie on nadal częścią majątku gminy i przez okres co najmniej 5 lat nie zostanie sprzedany ani wydzierżawiony w związku z czym nie będzie źródłem dochodu.

Ponadto "S." jest obiektem o charakterze społeczno kulturalnym służącym mieszkańcom Gminy i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej. Funkcjonowanie "S." związane z prowadzoną w niej działalnością nie generuje przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przez Urząd Miejski, naliczonego w związku z realizacją inwestycji w systemie podatków i usług lub poza nim.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku, naliczonego przy realizacji inwestycji, z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w systemie podatku od towarów i usług, a ponadto z uwagi na zwolnienie podmiotowe jednostek samorządu terytorialnego od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma takiej możliwości również w tym podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż projekt polega na remoncie i przebudowie dawnego budynku magazynowego wraz z otoczeniem na "S.". Po realizacji inwestycji, budynek nadal będzie nieodpłatnie zarządzany przez gminną jednostkę organizacyjną o charakterze społeczno kulturalnym i nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Gmina nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Reasumując wskazuje się, iż Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ jego wykorzystanie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie również przysługiwało jej prawo do zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego przez Urząd Gminy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl