ITPP3/443-181/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-181/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku nr GT/294/08 z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego dokumentowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego dokumentowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi skład podatkowy, z którego m.in. wyprowadzane są wyroby akcyzowe zharmonizowane (oleje opałowe) korzystające ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.). Nabywcą przedmiotowych wyrobów są podmioty uprawnione do zwolnienia od akcyzy, spełniające warunki określone w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Sprzedawcą przedmiotowych wyrobów jest podmiot, który będąc właścicielem wyrobów magazynowanych w składzie podatkowym, sprzedaje oleje opałowe ze składu podatkowego prowadzonego przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Który z podmiotów, w opisanym stanie faktycznym, (Spółka jako prowadzący skład podatkowy czy podmiot sprzedający ze składu podatkowego) zobowiązany jest do uzyskania i przechowywania oświadczenia stwierdzającego, że nabywane wyroby zostaną wykorzystane do celów objętych zwolnieniem.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy związku ze sprzedażą olejów opałowych zostały określone w treści regulacji § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający oleje opałowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 (uprawniających do zwolnienia).

Zgodnie z § 10 ust. 3 wymienionego rozporządzenia uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu ciężkiego oleju opałowego, który:

1.

wykorzystuje ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1, i złoży oświadczenie potwierdzające jego status oraz stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2.

dokonuje odsprzedaży ciężkiego oleju opałowego podmiotom, o których mowa w pkt 1.

§ 10 ust. 4 cytowanego rozporządzenia stanowi natomiast, iż w przypadku sprzedaży wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 (uprawniających do zwolnienia).

Zdaniem Spółki, prawodawca uzależnił zastosowanie zwolnienia od akcyzy od spełnienia warunku złożenia właściwego oświadczenia. Z cytowanych przepisów prawa wynika, iż oświadczenia takie muszą być złożone przez podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający oleje opałowe (zarówno podmiot zużywający oleje jak i podmiot odsprzedający w rozumieniu § 3 rozporządzenia). Oświadczenie takie powinno być dołączone do zamówienia złożonego sprzedawcy, a nie prowadzącemu skład podatkowy, z którego wyroby akcyzowe są wyprowadzane.

W ocenie Wnioskodawcy, niespełnienie obowiązku złożenia oświadczenia (obowiązek nabywcy) bądź też niespełnienie obowiązku uzyskania i przechowywania oświadczenia (obowiązek sprzedającego, a nie prowadzącego skład podatkowy) spowoduje powstanie obowiązku podatkowego po stronie sprzedającego olej opałowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

Na wstępie tutejszy organ zauważa, iż uzyskanie zwolnienia od akcyzy jest uzależnione od spełnienia przez nabywcę wyrobów wszystkich warunków zwolnienia określonych odpowiednio w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.). W przypadku naruszenia choćby jednego z tych warunków podatek akcyzowy staje się wymagalny.

Spółka we wniosku wskazuje, jako przedmiot interpretacji, kwestię składania i przechowywania przez podmioty uprawnione oświadczeń potwierdzających status i stwierdzających, że zakupione wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów zwolnionych od akcyzy. Zatem składane oświadczenia są częścią warunku uprawniającego do zwolnienia od akcyzy.

W myśl § 3 wymienionego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy oleje opałowe przypadku, gdy są zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach. Zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

* podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający oleje opałowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do ww. celów;

* podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający oleje opałowe posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

* nabycie olejów opałowych nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

* podmiot uprawniony do zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów zwolnionych powinno zawierać co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

* ilość zamawianych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

* cel, na który zostaną przeznaczone zakupione wyroby akcyzowe zharmonizowane;

* datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zgodnie z § 10 cyt. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego (tj. oleju, z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350°C i którego gęstość w temperaturze 15°C jest wyższa niż 890 kg/m 3) wykorzystywanego:

1.

w elektrociepłowniach,

2.

przez indywidualne gospodarstwa domowe i organizacje charytatywne, których działalność jest zaliczana do działalności pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

3.

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych

* dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy.

Zaś uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu ciężkiego oleju opałowego, który:

* wykorzystuje ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w § 10 ust. 1 rozporządzenia, i złoży oświadczenie potwierdzające jego status oraz stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

* dokonuje odsprzedaży ciężkiego oleju opałowego ww. podmiotom.

W przypadku sprzedaży ciężkiego oleju opałowego ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

* podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w § 10 ust. 1 wymienionego rozporządzenia;

* ww. podmiot, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

* sprzedaż ciężkiego oleju opałowego, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

* podmiot dokonujący odsprzedaży potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

* wymieniony podmiot prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

* podmiot wykorzystujący ciężki olej opałowy do celów zwolnionych, o których mowa w § 10 ust. 1, nabywający ciężki olej opałowego, od podmiotu dokonującego odsprzedaży, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

* prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca dokonujący odsprzedaży oleju, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Oświadczenie składane przez podmiot zużywający i dokonujący odsprzedaży zwolniony od akcyzy ciężki olej opałowy powinno zawierać co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

* ilość zamawianych wyrobów;

* określenie celów, na które zostaną przeznaczone zakupione wyroby;

* datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż podmiotem sprzedającym wyroby akcyzowe zharmonizowane do celów zwolnionych od akcyzy jest właściciel przechowywanych wyrobów w składzie podatkowym typu magazynowego. Zatem to na tym podmiocie będzie ciążył obowiązek gromadzenia dokumentacji zwolnienia, w tym składanych przez podmioty uprawnione do zwolnienia oświadczeń, określającej status i cel zwolnienia od akcyzy, o których mowa w § 3 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przedmiotowe oświadczenia będą dostępne u podatnika w celu kontroli. Zaś prowadzący skład podatkowy przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń.

Spółka trafnie oceniła, iż w przypadku, gdy podmiot sprzedający olej opałowy do celów zwolnionych nie wypełni warunków zwolnienia od akcyzy, czyli między innymi i nie będzie posiadał właściwego oświadczenia uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, to będzie na nim ciążył obowiązek podatkowy i zobowiązany będzie do zapłaty należnego podatku akcyzowego.

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym po stronie prowadzącego magazynowy skład podatkowy obowiązek podatkowy powstaje z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Jeżeli do wyprowadzenia ze składu podatkowego typu magazynowego dochodzi w ramach sprzedaży wyrobów akcyzowych przez ich właściciela, wówczas po stronie właściciela magazynowanych wyrobów akcyzowych obowiązek podatkowy powstaje w związku z ich sprzedażą, jeżeli kwota akcyzy nie zostanie określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku z czynnością wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż powstanie obowiązku podatkowego wobec sprzedawcy nie przerodzi się w obowiązek zapłaty akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdy wypełnione zostaną warunki zwolnienia.

Reasumując podmiot będący właścicielem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wobec którego obowiązek podatkowy powstaje w związku ze sprzedażą tych wyrobów ze składu podatkowego typu magazynowego będzie podatnikiem podatku akcyzowego obok podmiotu prowadzącego skład podatkowy w przypadku wyprowadzania ich ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Na sprzedawcy wyrobów będzie również ciążył obowiązek gromadzenia dokumentacji uprawniającej do zwolnienia od akcyzy, w tym wymaganych oświadczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl