ITPP3/443-18/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-18/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rozbudowa ośrodka zdrowia..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rozbudowa ośrodka zdrowia...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina rozpoczęła rozbudowę ośrodka zdrowia realizując projekt pod nazwą "Rozbudowa ośrodka zdrowia..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Gmina za odpłatnością budynek ośrodka wydzierżawia Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej. Budynek ten po rozbudowie i dodatkowym wyposażeniu nadal będzie dzierżawiony za odpłatnością. W związku z tym, iż Gmina uzyskuje i będzie uzyskiwała dochód z tytułu dzierżawy za budynek komunalny posiada możliwość odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Zakupione towary i usługi w ramach opisanego projektu będą służyły działalności gospodarczej czyli działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi działalność w zakresie usług ochrony zdrowia, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, ale dla Gminy poniesione wydatki na środek trwały związane są z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Gmina wskazuje iż, środki otrzymane na jego realizację projektu nie są pomocą o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina posiada możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji tego projektu. W opisanej sytuacji znajduje zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowiący, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W związku z powyższym Gminie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ realizacja inwestycji ma związek ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 6 powołanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, przy czym zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują zatem tym, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nie dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczenie przez Gminę usługi polegającej na odpłatnym dzierżawieniu Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej komunalnego budynku ośrodka zdrowa jest czynnością o charakterze cywilnoprawnym i w tym zakresie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji nabywane przez Gminę w ramach rozbudowy i dodatkowego wyposażenia ośrodka zdrowia towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Wnioskodawca dzierżawi budynek ośrodka - płacącemu czynsz - Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, a usługa ta, jako wykonywana na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując zatem przedstawione zdarzenie przyszłe w kontekście cytowanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż - o ile nie zachodzą przesłanki negatywne wynikające z art. 88 ustawy - Wnioskodawcy w ramach opisanego zadania przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających zakup towarów i usług związanych z rozbudową i dodatkowym wyposażeniem ośrodka zdrowia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl