ITPP3/443-179a/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-179a/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy importowanego paliwa żeglugowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy importowanego paliwa żeglugowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zaopatrywała w latach 2006-2007 i zamierza w przyszłości zaopatrywać statki polskie i statki obce w paliwo żeglugowe, czyli olej napędowy oznaczony znacznikiem Solvent Yellow 124 oraz zabarwiony na niebiesko barwnikiem Solvent Blue 35. Dostarczany na statki olej napędowy będzie przez Spółkę importowany. Na podstawie § 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego olej napędowy przeznaczony do celów żeglugi jest zwolniony od podatku akcyzowego. Spółka dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie, że zakupiony olej napędowy zostanie zużyty lub odsprzedany do celów żeglugi. Następnie Spółka odsprzeda olej napędowy podmiotom posiadającym jednostki pływające. Podmiot posiadający jednostkę pływającą składa na kwicie bunkrowym oświadczenie, że zakupiony olej napędowy zostanie zużyty do celów żeglugi. Spółka w terminie do dnia 25 następnego miesiąca przekaże właściwemu naczelnikowi urzędu celnego miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń od podmiotów posiadających jednostki pływające. Część oleju napędowego sprzedawana i dostarczana będzie na statki obcej bandery za pośrednictwem "traderów" - podmiotów gospodarczych zajmujących się obrotem takimi paliwami dla potrzeb statków przebywających w obcych portach. "Trader" posiadający siedzibę poza terytorium Polski działając w imieniu armatora statku składa zamówienie na dostawę oleju napędowego. Olej napędowy dostarczany jest bezpośrednio na statek. Kapitan statku składa oświadczenie, że zakupiony olej napędowy zostanie zużyty do celów żeglugi. Spółka wystawi fakturę sprzedaży na "tradera", który następnie wystawi armatorowi statku fakturę za wykonane usługi oraz dostarczony na statek olej napędowy. Spółka będzie prowadzić ewidencję sprzedawanych olejów napędowych przeznaczonych na cele żeglugi. Spółka będzie posiadała całą dokumentację dostaw oleju napędowego bezpośrednio na statki, czyli kwity bunkrowe określające rodzaj i ilość dostarczanego oleju napędowego, oznaczenie jednostki pływającej oraz wszystkie inne wymagane informacje. Spółka będzie posiadała dokumenty potwierdzające fakt dokonania sprzedaży oleju napędowego za pośrednictwem "traderów" - zamówienia i faktury.

W piśmie z dnia 8 września 2008 r. Spółka ponadto poinformowała, iż sprzedawany olej napędowy objęty jest kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45, 2710 19 49 i symbolem PKWiU 23.20.15. Olej dostarczany będzie na statki, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) i b ustawy o VAT. Dostawy na statki odbywają się bezpośrednio z magazynu Spółki. "Traderzy" i armatorzy statków nie będą zarejestrowanymi podatnikami podatku akcyzowego. Wystawiane przez Spółkę faktury sprzedaży przesyłane są bezpośrednio na wskazane zagraniczne adresy "traderów".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przedstawionym zdarzeniu faktycznym, spełnione zostały wszystkie przesłanki § 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Czy sprzedawany olej napędowy będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki sprzedaż oleju napędowego prawidłowo oznaczonego i zabarwionego na niebiesko, za pośrednictwem "traderów" mających siedzibę poza terytorium Polski jest zwolniona od podatku akcyzowego, gdyż spełnione zostały wszystkie wymogi § 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Spełniony został cel zwolnienia od podatku akcyzowego, gdyż olej napędowy został sprzedany do celów żeglugi.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony sposób zaopatrywania statków w olej napędowy jest stosowany powszechnie we wszystkich portach, w kraju i za granicą w całej branży morskiej. W innych portach Wspólnoty Europejskiej olej napędowy przeznaczony na cele żeglugi jest zwolniony z podatku akcyzowego na podstawie art. 14 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej

Spółka dodatkowo poinformowała, iż Dyrektor Izby Celnej w piśmie z dnia 30 lipca 2007 r. potwierdził, że sprzedaż oleju napędowego na statki obce za pośrednictwem "traderów" jest zwolniona z podatku akcyzowego, pod warunkiem uzyskania od kapitana statku oświadczenia, że zakupiony olej napędowy zostanie zużyty do celów żeglugi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem artykułu 14 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, państwa członkowskie zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, i energia elektryczna produkowana na pokładzie statku. Zatem państwo polskie stosownie do przepisów dyrektywy zobowiązane zostało do ustanowienia przepisów umożliwiających zwolnienie od akcyzy paliwa do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, na warunkach przez siebie określonych.

W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż między innymi olejów napędowych wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom zużywającym wymienione wyroby do celów zwolnionych lub zużywa je na własne potrzeby do celów zwolnionych od akcyzy.

Stosownie do § 8 ust. 6 wymienionego rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie również do importu olejów napędowych pod warunkiem, że:

* uprawniony nabywca nabywający z państwa trzeciego ww. wyroby dołączy do zgłoszenia celnego oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby akcyzowe zostaną zużyte lub odsprzedane na cele zwolnione;

* podmiot, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom zużywającym lub zużywa je na własne potrzeby do celów zwolnionych prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

* podmiot posiadający jednostkę pływającą lub jednostki pływające, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży ww. wyrobów złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów zwolnionych;

* importer przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 7 i 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli. Zatem przepis ten dotyczy zwolnienia importu, a nie jak twierdzi we wniosku Spółka czynności sprzedaży wyrobów akcyzowych.

Oświadczenie dołączane do zgłoszenia celnego powinno zawierać co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

* ilość zamawianych wyrobów;

* określenie celów, na które zostaną przeznaczone zakupione wyroby;

* datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie (§ 8 ust. 7 rozporządzenia).

Oświadczenie, składane przez podmiot posiadający jednostkę pływającą lub jednostki pływające, nabywający od podmiotu dokonującego odsprzedaży oleju napędowego, oprócz danych określonych powyżej, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot jednostek pływających oraz danych o przeciętnym zużyciu oleju napędowego przez te jednostki (§ 8 ust. 8 rozporządzenia). Przedmiotowe oświadczenie może być również złożone w dokumencie, w szczególności na kwicie bunkrowym, sporządzonym w związku z dostawą wyrobów na jednostkę pływającą (§ 8 ust. 9 rozporządzenia). Dokument ten powinien zawierać co najmniej: numer dokumentu, datę dostawy, miejsce dostawy, nazwę zaopatrywanej jednostki pływającej, dane identyfikacyjne środka transportu, którym dokonano dostawy, rodzaj dostarczanych wyrobów, ilość dostarczanych wyrobów, podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy, podpis osoby przyjmującej wyroby w imieniu podmiotu posiadającego jednostkę pływającą. Jeżeli oświadczenie zostało złożone w dokumencie, w szczególności na kwicie bunkrowym, sporządzonym w związku z dostawą wyrobów, na jednostkę pływającą, to składane oświadczenie nie musi dodatkowo zawierać określenia liczby posiadanych przez podmiot jednostek pływających oraz danych o przeciętnym zużyciu oleju napędowego.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w przypadku importu zwolnionych od akcyzy wyrobów, o których mowa w § 8 ust. 6, nie występuje (jak w innych przepisach rozporządzenia) pośrednik w obrocie zwolnionym od akcyzy wyrobem akcyzowym. W przypadku importu przedmiotowych wyrobów warunkiem zwolnienia jest bezpośrednie zużycie przez importera wyrobów do celów zwolnionych lub ich odsprzedaż podmiotowi zużywającemu wyroby do celów zwolnionych. Zatem odsprzedaż oleju napędowego podmiotowi, który nie będzie podmiotem zużywającym wymienione wyroby do celów zwolnionych od akcyzy powoduje, iż przedmiotowe wyroby nie będą zwolnione od akcyzy

Powyższe potwierdza brzmienie przepisów dotyczących treści oświadczeń składanych przez podmioty uczestniczące w obrocie zwolnionym od akcyzy olejem napędowym. W obrocie olejem napędowym może jedynie uczestniczyć importer (§ 8 ust. 6 pkt 1) oraz podmiot zużywający (§ 8 ust. 6 pkt 3 rozporządzenia).

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002 r. sygn. akt I SA/Wr 469/00).

Odnosząc się natomiast do powołanego w treści złożonego wniosku rozstrzygnięcia organu podatkowego stwierdzić należy, iż jest ono rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, o odmiennym stanie faktycznym niż przedstawiony przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku. Spółka w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zamierza importować olej napędowy, natomiast w przytoczonym rozstrzygnięciu wyroby są przez podmiot sprzedawane ze składu podatkowego. Co więcej, każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie, a orzeczenie podejmowane jest w oparciu o zebrany materiał dowodowy. Trudno jest zatem określić w jakim stopniu wymieniona sprawa, przedstawiona we wniosku oraz będąca przedmiotem rozstrzygnięcia innego organu, jest rzeczywiście tożsama (aby można było utożsamić dane rozstrzygniecie musiałby ono zapaść w sprawie o identycznym stanie faktycznym). Nie znając wyczerpującego stanu faktycznego tutejszy organ nie może opierać się na ustaleniach innego organu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak również z pism uzupełniających zdarzenie przyszłe, nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Reasumując, Zainteresowany, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie § 8 ust. 6 ww. rozporządzenia, gdyż Spółka nie spełni warunków zwolnienia. Importowany wyrób nie będzie przez nią bezpośrednio odsprzedawany podmiotom uprawnionym, które zużywają olej napędowy do celów żeglugi (wyłączając rejsy rybackie) lecz podmiotowi, który następnie będzie sprzedawał olej opałowy podmiotom zużywającym (pośrednikowi). Końcowo należy zauważyć, iż państwo polskie stosownie do przepisów wymienionej dyrektywy ustanowiło przepisy umożliwiające zwolnienie od akcyzy paliwa do celów żeglugi i zgodnie z upoważnieniem zawartym w jej przepisach określiło warunki tego zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl