ITPP3/443-178/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-178/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2014 r. (wpływ 11 kwietnia 2014 r.), uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2014 r. (wpływ 22 maja 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości złożenia korekty faktur sprzedaży energii elektrycznej nabywcy posiadającemu koncesję na obrót i dystrybucję energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości złożenia korekty faktur sprzedaży energii elektrycznej nabywcy posiadającemu koncesję na obrót i dystrybucję energii elektrycznej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem energii elektrycznej. Posiada koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej, przesyłanie i dystrybucję energii elektrycznej oraz koncesje na obrót energią elektryczną.

Pismem z dnia 1 lutego 2014 r. nabywca energii elektrycznej poinformował Wnioskodawcę o posiadaniu koncesji na obrót energią elektryczną z dnia 26 lutego 2013 r. Ponadto pismem z dnia 17 marca 2014 r. kontrahent oświadczył Wnioskodawcy, że posiada koncesję nie tylko na obrót energią elektryczną, ale też na jej dystrybucję. Jednocześnie poinformował, że ww. decyzje Prezesa URE przeszyły na niego z mocy prawa z dniem przejęcia spółki N. S.A., tj. z dniem 19 grudnia 2012 r. W związku z tym kontrahent wniósł o skorygowanie faktur za zakupioną od Wnioskodawcy energię elektryczną za okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia stycznia 2014 r., o naliczony podatek akcyzowy. We wskazanym przez kontrahenta okresie, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia stycznia 2014 r., Wnioskodawca dokonał sprzedaży na energii elektrycznej po cenie uwzględniającej podatek akcyzowy. Także za ten okres dokonywał jej rozliczenia w deklaracji podatkowej AKC-4.

Spółka wskazuje, że jej działania w tym zakresie były zgodne z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), ponieważ nie posiadała we wskazanym okresie informacji o posiadaniu przez kontrahenta koncesji na obrót i dystrybucję energii elektrycznej. W związku z tym, na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, sprzedaż energii elektrycznej podlegała opodatkowaniu akcyzą ponieważ, była to sprzedaż nabywcy końcowemu na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 19 ww. ustawy, kontrahent spełniał przesłanki definicji nabywcy końcowego, tj. był podmiotem nabywającym energię elektryczną nie posiadającym koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.).

Z uwagi jednak na oświadczenie kontrahenta o posiadaniu koncesji na obrót i dystrybucję energii elektrycznej już od dnia 19 grudnia 2012 r. oraz jego wniosek o korektę wystawionych faktur dokumentujących sprzedaż energii elektrycznej o podatek akcyzowy za okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do stycznia 2014 r., Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy może dokonać takiej korekty.

Wskazana korekta dotyczy kwoty wynikającej z ceny zastosowanej przy sprzedaży energii elektrycznej dla kontrahenta, której składnikiem była wartość akcyzy. W wymienionym okresie Wnioskodawca sprzedał na rzecz kontrahenta energię elektryczną w ilości 8.111,915 MWh, za łączną wartość 2.077.769,01 zł netto, w której zawarta była kwota 162.240 zł akcyzy (stawka akcyzy dla energii elektrycznej wynosi 20 zł za 1 MWh). Do wartości netto ww. kwoty sprzedaży Spółka doliczyła 23% VAT.

W następstwie mającej nastąpić korekty faktur o wartość akcyzy Wnioskodawca miałaby prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadpłaconej akcyzy w kwocie 162.240 zł oraz nadpłaconego od tej wartości podatku VAT w wysokości 23%. Korekta ta powodowałaby także powstanie obowiązku zapłaty i rozliczenia podatku akcyzowego i VAT od wyżej ww. ilości nabytej energii elektrycznej przez Kontrahenta, jako podmiotu posiadającego koncesję na obrót energią elektryczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy można skorygować faktury sprzedaży energii elektrycznej wystawione przez Wnioskodawcę jako sprzedawcę za okres od 01.2013 r. do 01.2014 r. o wartość akcyzy, którą odprowadziła w wymienionym okresie w kwocie 162.240 zł na podstawie deklaracji AKC-4.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w opisanym stanie faktycznym możliwe jest dokonanie korekt faktur.

Zainteresowany wskazuje przy tym, że art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym, jednoznacznie wskazuje jaki podmiot jest nabywcą końcowym w rozumieniu ww. ustawy. Kontrahent posiadając koncesję na obrót i dystrybucję energii elektrycznej nie może być uznany za takiego nabywcę. Już sam fakt posiadania przez ten podmiot koncesji na obrót i dystrybucję energii, zdaniem Wnioskodawcy, przesądza, że nie jest on nabywcą końcowym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, obowiązek zapłaty podatku akcyzowego nie powstaje, jeśli sprzedaż energii elektrycznej następuje do takiego podmiotu. Mając na uwadze fakt, iż kontrahent już od 19 grudnia 2012 r. posiadał koncesję, to nie był zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od energii nabywanej od Wnioskodawcy. Dlatego też dokonanie korekty faktur o podatek akcyzowy za ww. okres jest uzasadnione, tym bardziej, iż wskazany podmiot zadeklarował dokonanie rozliczenia akcyzy. Zważywszy jednak na zapisy ustawy o podatku akcyzowym - tj. art. 9 ust. 3 - wskazujące, że jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, których mowa w ust. 1 tego artykułu, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Nie może zatem dojść do sytuacji, która prowadziłaby do podwójnego opodatkowania energii elektrycznej (zapłaty akcyzy przez Wnioskodawcę i kontrahenta).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

* podatnik wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do art. 106j ust. 2 ww. ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";

2.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4.

przyczynę korekty;

5.

jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6.

w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy, faktura to faktura w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne

(Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 oraz z 2013 r. poz. 984 i 1238), z wyłączeniem:

a.

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 197) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b.

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94),

c.

giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d.

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej #8722; art. 9 ust. 3 ustawy.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:

1.

nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony;

2.

będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2a. będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym lub rolnikiem, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od tego suszu zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tego suszu;

3.

u którego powstają ubytki wyrobów akcyzowych lub doszło do całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20, również gdy nie jest właścicielem tych wyrobów akcyzowych;

4.

będący przedstawicielem podatkowym;

5.

będący zarejestrowanym odbiorcą, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca - z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innego podmiotu;

6.

będący zarejestrowanym wysyłającym, jeżeli wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe z miejsca importu;

7.

dokonujący użycia lub sprzedaży wyrobów węglowych, które uzyskał w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

będący pośredniczącym podmiotem tytoniowym zużywającym susz tytoniowy;

9.

będący podmiotem prowadzącym skład podatkowy zużywającym susz tytoniowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych.

10.

będący pośredniczącym podmiotem węglowym używającym wyrobów węglowych;

11.

będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5;

12.

będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;

13.

będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Mając na uwadze zdarzenie opisane we wniosku oraz obowiązujące regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Powyższe wynika z faktu, że podmiot nabywający od Spółki energię elektryczną od dnia 19 grudnia 2012 r. posiadał koncesje - przejęte z mocy prawa #8722; na obrót oraz na dystrybucję energią elektryczną, zatem od tego dnia nie był dla Spółki nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy. Wobec powyższego wskazane we wniosku transakcje sprzedaży dokonywane przez Zainteresowanego nie podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Spółka zatem może skorygować faktury sprzedaży energii elektrycznej o wartość zapłaconej akcyzy za okres od dnia 1 stycznia 2013 r. do stycznia 2014 r., w którym to okresie nabywca energii elektrycznej posiadał koncesje na obrót oraz na dystrybucję energią elektryczną.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl