ITPP3/443-176/10/JK - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-176/10/JK Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 5 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat realizuje projekt inwestycyjny pod nazwą "Przebudowa drogi powiatowej". Wymienione zadanie jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego z EFRR w ramach osi priorytetowej 5 - "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", działanie 5.2 - "Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu", poddziałanie 5.2.1 - "Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny" zawarto 28 września 2010 r. Wartość projektu wynosi 1 988 873,23 zł, a środki europejskie stanowią 1 387 584,26 zł.

Powiat wskazuje także, iż opisane zadanie realizuje jednostka organizacyjna powiatu - Zarząd Dróg, która w związku z tą inwestycją nie wykonuje czynności opodatkowanych i nie będzie uzyskiwać dochodu z tytułu tej inwestycji. Za przejazd wyremontowanym odcinkiem drogi nie będą pobierane opłaty. Po przebudowaniu drogi objętej projektem Powiat nie będzie uzyskiwać w związku z tą inwestycją żadnych dochodów. Ponieważ jest to inwestycja należąca do zadań własnych powiatu to po jej ukończeniu przebudowana droga będzie ogólnodostępna, przeznaczona na użytek publiczny. Inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną powiatu. Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Powiat posiada prawo do obniżenia podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie posiada prawa do obniżenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) wymienionej ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca - samorządowa jednostka budżetowa, wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie dróg powiatowych. Jednostka zawarła w dniu 28 września 2010 r. umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego z EFRR w ramach osi priorytetowej 5 - "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", działanie 5.2 - "Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu", poddziałanie 5.2.1 - "Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny" na przebudowę odcinka drogi powiatowej. Z tytułu korzystania z drogi Jednostka nie zamierza czerpać dochodów, ani pobierać opłat, wobec czego nabyte towary i usługi związane z przebudową nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl