ITPP3/443-173/13/BJ - Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-173/13/BJ Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Problem jakości życia i aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich zaczyna być w Polsce coraz bardziej dostrzegany. Jednak podejmowane próby zmiany zaistniałej sytuacji napotykają na duże przeszkody. Za pośrednictwem LGD Stowarzyszenie ubiega się o pomoc ze środków PROW na lata 2007- 2013 na zrealizowanie ww. projektu. Z tytułu jego realizacji nie otrzymało i nie otrzyma żadnych profitów. Środki pozyskane w ramach pomocy nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).
W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie planuje przede wszystkim wyrównanie terenu, co jest niezbędne aby zacząć jakiekolwiek prace porządkowe. Teren, na którym planuje stworzyć plac jest idealny, lecz "niesforny", należy go zatem wyrównać.
W celu wyposażenia powstającego placu rekreacyjno-wypoczynkowego w elementy małej infrastruktury, Stowarzyszenie planuje zakup grilla oraz ławostołów. Pozwolą one mieszkańcom na organizację imprez integracyjnych i rekreacyjnych.
Podjęta inicjatywa stworzy mieszkańcom warunki do wypoczynku, rekreacji, integracji i aktywnego spędzania wolnego czasu, a także zachęci ich do działania, aby wieś zaczęła "żyć pełnią życia". Najpierw wspólna praca, a potem jej efekt, czyli plac rekreacyjno-wypoczynkowy, umożliwi mieszkańcom wspólne spędzanie wolnego czasu w rodzinie oraz w ramach lokalnej społeczności. Przystosowanie placu będzie idealnym bodźcem do aktywnego wypoczynku mieszkańców.
Stowarzyszenie planuje także zakup słupków i siatki, które umożliwiłyby grę w siatkówkę. Jest ona najbardziej popularnym sportem wśród mieszkańców. Do Stowarzyszenia wielokrotnie docierały prośby o stworzenie miejsca do gry. Nowopowstały plac rekreacyjno-wypoczynkowy będzie umiejscowiony na terenie otwartym. Wszyscy mieszkańcy będą mieli możliwość spędzania czasu wolnego i organizacji imprez integracyjnych. Ponadto Stowarzyszenie planuje zakup banera, bardzo istotnego elementu dla życia każdego stowarzyszenia. Będzie to element promocji nie tylko Jego działań, ale - poprzez umieszczone logotypy - również źródeł finansowania. Teren planowany do zagospodarowania jest terenem przylegającym do świetlicy wiejskiej, często uczęszczanym przez mieszkańców. Jego odpowiednie zagospodarowanie dałoby wiele nowych możliwości działania.
Wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Projekt zostanie zrealizowany w najbliższych miesiącach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z ww. zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 "Leader" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".
Zdaniem Stowarzyszenia, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z zadaniem, gdyż realizacja ww. projektu objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku nie przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie ubiega się o pomoc ze środków PROW na lata 2007-2013 na zrealizowanie projektu. W ramach jego realizacji planuje przede wszystkim wyrównanie terenu, na którym powstanie plac rekreacyjno-wypoczynkowego. Ponadto planuje zakup grilla, ławostołów, zakup słupków i siatki (umożliwią grę w siatkówkę) oraz banera. Podjęta inicjatywa stworzy mieszkańcom warunki do wypoczynku, rekreacji, integracji i aktywnego spędzania wolnego czasu, a także zachęci ich do działania. Środki pozyskane w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Stowarzyszenia nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów. Jego realizacja nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Stowarzyszenie nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., skoro środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.