ITPP3/443-171/11/ZG - Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej odnowy zabytkowego cmentarza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-171/11/ZG Uprawnienie parafii do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej odnowy zabytkowego cmentarza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Odnowa zabytkowego cmentarza"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Odnowa zabytkowego cmentarza".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia jest beneficjentem Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach Odnowy Wsi i realizuje zadanie "Odnowa zabytkowego cmentarza" za środki pochodzące z uzyskanej w 2010 r. dotacji z tego programu. Umowa Nr (...). Dotacja wynosi 91 414 zł.

Działania, które obejmuje projekt to: przygotowanie terenu pod ustawienie nowego ogrodzenia cmentarza, wykonanie ogrodzenia w zakładzie kowalskim, wbetonowanie słupków i zamontowanie przęseł, dwóch bram i furtki. Ogrodzenie powstaje zgodnie z zatwierdzonym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków projektem budowlanym, a nad prawidłowym jego wykonaniem czuwa inspektor nadzoru. Łączna długość ogrodzenia składającego się z ponad 220 kutych stalowych przęseł wynosi około 500m. Na pokrycie kosztów związanych z inwestycją Parafia zaciągnęła kredyt w Banku.

Zbudowanie nowego ogrodzenia wokół zabytkowego cmentarza znacznie podniesie estetykę miejscowości i jej walory turystyczne, a także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa osób odwiedzających ten cmentarz. Towary nabywane za środki pochodzące z dotacji to stal i beton, natomiast usługi to: wykonanie projektu i kosztorysu inwestycji, nadzór i wykonanie oraz zmontowanie stalowych przęseł, bram i furtki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać podatek VAT z tytułu realizacji dotacji finansowej w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, której wydatki dotyczą zakupów i usług związanych z wykonaniem nowego ogrodzenia wokół zabytkowego cmentarza.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nie prowadzeniem działalności gospodarczej i czynności sprzedaży podmiot nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług, w związku z czym nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt polegający na wykonaniu nowego ogrodzenia wokół zabytkowego cmentarza. Ponadto w oparciu o projekt Parafia nie będzie prowadzić działalności gospodarczej i czynności sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że Parafii nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl