ITPP3/443-170/11/ZG - Możliwość odliczenia przez parafię podatku VAT naliczonego w związku z organizacją projektu warsztatów muzycznych dla dzieci.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-170/11/ZG Możliwość odliczenia przez parafię podatku VAT naliczonego w związku z organizacją projektu warsztatów muzycznych dla dzieci.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez warsztaty muzyczne - śpiewać każdy może oraz organizacja imprez - koncertów" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez warsztaty muzyczne - śpiewać każdy może oraz organizacja imprez-koncertów".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia posiada osobowość prawną i jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz nie ma prawa do ubiegania się do odliczenia naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 o podatku VAT, gdyż nabywane przez Parafię towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W okresie od dnia 8 września 2010 r. - do dnia 25 maja 2011 r. Parafia realizowała projekt Osi IV LEADER w ramach działania 413 objętego PROW 2007-2013, zgodnie z umową przyznania pomocy z dnia 8 września 2010 r. w ramach której otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez warsztaty muzyczne - śpiewać każdy może oraz organizacja imprez - koncertów".

W ramach projektu sfinansowano zakup sprzętu muzycznego potrzebnego do prowadzenia warsztatów, występów i koncertów zespołu oraz zakupiono artykuły spożywcze do przygotowania poczęstunku. Udział w koncertach oraz poczęstunku, zrealizowanych w ramach projektu były bezpłatne dla uczestników.

Otrzymanie dofinansowanie polega na przyznaniu Parafii krajowych i unijnych środków publicznych na zwrot części poniesionych kosztów kwalifikowanych wykazanych w złożonym wniosku. Wypłata dotacji nastąpi w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu po przedłożeniu wniosku o płatność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafii przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów związanych z realizacją projektu w ramach Osi IV LEADER działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy Parafia korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych. W związku z tym faktem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od dokonywanych zakupów towarów/usług w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, gdyż nabywane przez Parafię towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz z uwagi na fakt korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt polegający na prowadzeniu warsztatów, występów i koncertów zespołu oraz przygotowaniu poczęstunku. Udział w koncertach oraz poczęstunku, zrealizowanych w ramach projektu były bezpłatne dla uczestników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ projekt był bezpłatny dla uczestników, wobec czego nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl