ITPP3/443-166b/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-166b/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą "Kompleksowe uporządkowanie infrastruktury wodno - ściekowej w Aglomeracji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą "Kompleksowe uporządkowanie infrastruktury wodno - ściekowej w Aglomeracji".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu "Kompleksowe uporządkowanie infrastruktury wodno - ściekowej w Aglomeracji" w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013", Oś priorytetowa 6 - Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.1 - Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, Poddziałanie 6.1.2 -Gospodarka wodno - ściekowa. Złożony przez Gminę wniosek o dofinansowanie projektu został rozpatrzony pozytywnie i oczekujemy na podpisanie umowy na dofinansowanie kosztów przedsięwzięcia. Projekt podzielony jest na etapy, z których pierwszy, dotyczący budowy oczyszczalni ścieków został zrealizowany na podstawie umowy cywilnoprawnej z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy prawo zamówień publicznych. Drugi etap, polegający na rozbudowie sieci kanalizacyjnej i modernizacji stacji uzdatniania wody będzie realizowany w 2010 r.. Wykonawca obciążył Gminę za wykonane w pierwszym etapie roboty budowlane między innymi podatkiem VAT. Po zakończeniu robót inwestycja pozostanie mieniem komunalnym Gminy - zostanie nieodpłatnie przekazana w administrowanie do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (podmiot działający w formie zakładu budżetowego, którego zakres działania, zgodnie ze Statutem, obejmuje między innymi zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków), zarządzającego gospodarką wodno-ściekową i osiągającego z tego tytułu dochody. Gmina nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności te wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W związku z tym Gmina miała prawo wnosić o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług. W tym celu musiała dołączyć do dokumentacji informację, że realizując inwestycję polegającą na kompleksowym uporządkowaniu infrastruktury wodno - ściekowej w Aglomeracji nie jest uprawiona do odliczenia od tej inwestycji podatku naliczonego. Informacja ta umożliwiła objęcie kosztami kwalifikowanymi naliczone kwoty podatku VAT przy realizacji inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu "Kompleksowe uporządkowanie infrastruktury wodno - ściekowej w Aglomeracji".

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, Gmina nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, w związku z realizacją opisanego projektu, ponieważ przedmiotowe projekty nie służą wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 534 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że przepis ten nie ma zastosowania w przedstawionej sytuacji. Zatem, w ocenie Gminy, przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl