ITPP3/443-165/09/ZG - Faktura elektroniczna jako dowód w postępowaniu podatkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-165/09/ZG Faktura elektroniczna jako dowód w postępowaniu podatkowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zamierza dokumentować wykonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług poprzez wystawianie faktur w formie elektronicznej. Wdrożony system będzie sugerował w momencie dokonania sprzedaży wystawienie faktury elektronicznej dla kontrahenta, który wcześniej dokonał stosownej akceptacji.

Faktura wystawiana będzie w czytelnym formacie uzgodnionym z kontrahentem na podstawie porozumienia zawartego przez obie strony transakcji. Następnie faktura elektroniczna będzie podpisywana za pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Tak podpisana faktura nie będzie drukowana, jednakże istniała będzie możliwość sporządzenia takiego wydruku. Po dokonaniu podpisu elektronicznego zmiany w fakturze elektronicznej nie będą już dopuszczalne.

Wnioskodawca wskazuje, iż system zapewnia możliwość podpisu wielu faktur jednocześnie (z podglądem każdej faktury). Faktury korygujące oraz duplikaty do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej, będą wystawiane i przesyłane w tej samej formie. Jeżeli z różnych względów (np. wygaśnięcia certyfikatu, odmowy akceptacji, awarii zasilania, braku połączenia sieciowego), wystawienie faktury korygującej czy też duplikatu nie będzie możliwe, dokumenty zostaną wystawione w formie papierowej, z adnotacją, iż odnoszą się do faktury wystawionej w formie elektronicznej. Numeracja tak wystawionej korekty, będzie kontynuacją numeracji faktur wystawionych w formie papierowej.

System ma zapewnić bezpieczeństwo przesyłania danych, a fakt wysłania faktury oraz dokonania wysyłki takiej faktury do odbiorcy lub archiwum elektronicznego będzie odnotowany w systemie. Przesłanie faktury elektronicznej do odbiorcy odbywać się będzie za pomocą urządzeń do przetwarzania oraz przechowywania danych z wykorzystaniem bezpiecznych łączy www lub e-mail.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktury elektroniczne opatrzone bezpiecznym podpisem kwalifikowanym mogą stanowić dowód w postępowaniu podatkowym bez dodatkowego znakowania tych faktur znacznikiem czasu w rozumieniu art. 7 ustawy o podpisie elektronicznym.

Zdaniem Wnioskodawcy faktury wystawione w formie elektronicznej mają taką samą moc dowodową jak faktury wystawione w tradycyjnej formie. Wynika to z art. 5 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym, który zrównuje w skutkach prawnych dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym kwalifikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z dokumentami opatrzonymi podpisem własnoręcznym.

Zdaniem Zainteresowanego oznacza to, że faktura elektroniczna może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym, o którym mowa w art. 181 Ordynacji podatkowej.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dodatkowe oznakowanie czasem wywołuje skutek oznaczenia dokumentu data pewną w rozumieniu Kodeksu cywilnego, co potwierdza, że podpis na dokumencie został złożony w określonym czasie. Jednak zdaniem Wnioskodawcy nie jest konieczne dla zachowania wartości dowodowej dokumentu znakowanie czasem, jeżeli faktura elektroniczna została podpisana ważnym certyfikatem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

*

bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

*

poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Z cytowanego przepisu wynika, iż przesyłanie faktur w formie elektronicznej jest dopuszczalne po spełnieniu określonych warunków, a w szczególności zagwarantowania autentyczności ich pochodzenia i integralności poprzez podpis elektroniczny lub wymianę danych elektronicznych (EDI).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przesyłane faktury będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, w związku z czym tak wystawione faktury będą spełniać wymogi zawarte w zaprezentowanym przepisie.

Odnosząc się natomiast do mocy dowodowej w postępowaniu podatkowym faktur wystawionych w formie elektronicznej należy wskazać, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, jako dowód należy dopuścić wszystko to, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Ponadto w myśl art. 181 ww. ustawy, dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284a § 3, art. 284b § 3 i art. 288 § 2, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Podkreślić należy, iż w myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i wykorzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur.

Zatem należy stwierdzić, iż faktury wystawione w formie elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym będą stanowiły dowód w postępowaniu podatkowym, a ponadto obowiązek udostępnienia takich dokumentów upoważnionym organom, wynika z szczegółowej regulacji dotyczącej faktur elektronicznych.

Końcowo wskazuje się, iż znakowanie czasem faktur elektronicznych podpisywanych bezpiecznym podpisem elektronicznym, w świetle zaprezentowanych przepisów, pozostaje bez wpływu na uznanie takiego dokumentu za fakturę wystawioną w formie elektronicznej jak również na uznanie takiej faktury za dowód w postępowaniu podatkowym.

Reasumując stwierdza się, iż opisany we wniosku sposób wystawiania i przesyłania faktur wystawionych w formie elektronicznej, opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym, spełnia wymogi zawarte w zaprezentowanych przepisach prawa podatkowego i jest zgodny z zasadami obrotu faktur wystawionych w formie elektronicznej, wobec czego uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl