ITPP3/443-162/10/JK - Uprawnienie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozszerzenie zakresu i poprawa jakości usług medycznych poprzez modernizację pomieszczeń i zakup wyposażenia".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-162/10/JK Uprawnienie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozszerzenie zakresu i poprawa jakości usług medycznych poprzez modernizację pomieszczeń i zakup wyposażenia".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 października 2010 r. i 20 października 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rozszerzenie zakresu i poprawa jakości usług medycznych poprzez modernizację pomieszczeń i zakup wyposażenia"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rozszerzenie zakresu i poprawa jakości usług medycznych poprzez modernizację pomieszczeń i zakup wyposażenia".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. W dniu 30 listopada 2009 r. podpisano umowę z Województwem na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu "Rozszerzenie zakresu i poprawa jakości usług medycznych poprzez modernizację pomieszczeń i zakup wyposażenia" w ramach programu RPO na lata 2007-2013. Projekt jest finansowany w 85% ze środków EFRR, w 15% ze środków własnych. Realizacja projektu przewiduje dostosowanie infrastruktury i lokalizacji pomieszczeń do obowiązujących standardów i potrzeb pacjentów, rozszerzenie możliwości diagnostycznych pracowni bronchoskopii, pracowni zadań czynnościowych oraz alergologii oddechowej poprzez zaopatrzenie ich w specjalistyczny sprzęt medyczny, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług bezpłatnie dla pacjentów ubezpieczonych w NFZ, zgodnie z umową z NFZ.

Wskazane usługi są zwolnione z podatku VAT.

We wniosku o dofinansowanie realizacji projektu podatek VAT ujęto jako wydatek kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Zakład dokonuje bowiem również sprzedaży objętej stawką VAT 7% i 22%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu rocznego nie przekracza 2% i w kolejnych miesiącach 2009 r. kształtowała się następująco (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7):

* styczeń: wartość sprzedaży netto: 1.476.058 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 9.713 zł

* luty: wartość sprzedaży netto: 1.500.143 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 10.300 zł

* marzec: wartość sprzedaży netto: 1.495.793 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 10.287 zł

* kwiecień: wartość sprzedaży netto: 1.685.651 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 15.433 zł

* maj: wartość sprzedaży netto: 1.494.046 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 10.087 zł

* czerwiec: wartość sprzedaży netto: 1.485.370 zł w tym sprzedaż 7% i 22% - 10.054 zł

* lipiec: wartość sprzedaży netto: 1.461.184 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 10.395 zł

* sierpień: wartość sprzedaży netto: 1.544.793 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 11.627 zł

* wrzesień: wartość sprzedaży netto: 2.228.746 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 14.845 zł

* październik: wartość sprzedaży netto: 1.598.003 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% -14.392 zł

* listopad: wartość sprzedaży netto: 1.518.014 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 14.410 zł

* grudzień: wartość sprzedaży netto: 2.847.299 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 11.564 zł.

Razem: wartość sprzedaży netto: 20.335.100 zł, w tym sprzedaż 7% i 22% - 143.107 zł, tj. 0,71%. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż uzyskane środki nie stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej określonych w przepisach § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanego projektu - zgodnie z obowiązującymi przepisami - istnieje możliwość odzyskania przez Zakład podatku VAT.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji Zakład nie posiada możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto, w myśl przepisu z art. 43 ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) - PKWiU ex 85.

Wskazać ponadto należy, iż w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) określono katalog środków (§ 7 ust. 3 i 4) oraz w rozdziale 9 wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż realizacja opisanego projektu polega na dostosowaniu infrastruktury i lokalizacji pomieszczeń do obowiązujących standardów i potrzeb pacjentów, rozszerzenie możliwości diagnostycznych pracowni bronchoskopii, pracowni zadań czynnościowych oraz alergologii oddechowej poprzez zaopatrzenie ich w specjalistyczny sprzęt medyczny, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług bezpłatnie dla pacjentów ubezpieczonych w NFZ, zgodnie z umową z NFZ. Wnioskodawca dodaje także, iż wskazane usługi są zwolnione z podatku VAT.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zakładowi w związku z realizacją opisanego zadania nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zaistnieje związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację zadania nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Ponadto wskazuje się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl