ITPP3/443-156/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-156/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na mocy zawartego w dniu 23 stycznia 2012 r. partnerstwa dotyczącego wspólnej realizacji projektu, Gmina Miejska jako lider (pozostałe wymienione gminy są partnerami projektu) w dniu 18 grudnia 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 1. Rozwój i innowacje w MŚP, Działanie 1.5 Regionalna sieć transferu rozwiązań innowacyjnych, Poddziałanie 1.5.1 Infrastruktura dla rozwoju firm innowacyjnych. Projekt zakłada adaptację - remont budynku będącego własnością Gminy (Wnioskodawcy). Celem projektu jest powstanie Inkubatora Przedsiębiorczości. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie całkowity koszt realizacji projektu dla Wnioskodawcy wynosi 4.123.248,03 zł brutto i 3.352.234 zł netto, w tym kwota współfinansowania ze środków Unii Europejskiej z EFRR w ramach RPO WP 2.514.176,07 zł. Podatek od towarów i usług jest w projekcie kosztem niekwalifikowalnym i nie podlega refundacji ze środków Unii Europejskiej. Każdy z partnerów będzie we własnym zakresie prowadzić proces budowlany związany z inkubatorem zlokalizowanym na jego terenie, począwszy od przygotowania dokumentacji technicznej, poprzez wybór wykonawcy, po rozliczenie płatności z tego tytułu. Natomiast w odniesieniu do wydatków wspólnych związanych z zakupem wyposażenia inkubatorów (meble i wyposażenie multimedialne) lider projektu przeprowadzi jedno wspólne postępowanie przetargowe. "Płatnikiem" za dostarczone towary będą poszczególni partnerzy, każdy proporcjonalnie do wyposażenia swojego inkubatora. W związku z tym lider projektu nie będzie obciążał partnerów (refakturował), a faktury będą wystawiane od razu na każdego partnera proporcjonalnie do wartości zakupionego wyposażenia dla danego inkubatora. Pozostałe wydatki wspólne, obejmujące promocję projektu oraz szkolenie pracowników, będą pokrywane w równych częściach po 1/4 przez każdego z partnerów, a faktury będą wystawiane w takiej wysokości bezpośrednio na poszczególnych partnerów. Lider projektu nie będzie dokonywać refakturowania wydatków związanych z wydatkami wspólnymi. Zarówno lider, jak i partnerzy projektu (w tym Wnioskodawca), są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca na mocy ustaleń z innymi partnerami zakłada, że powstałą siecią inkubatorów będzie zarządzał jeden podmiot wyłoniony w drodze konkursu otwartego, z którym zostaną zawarte umowy na dzierżawę obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowaną inwestycją Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług), czyli za okres w którym samorząd otrzyma faktury lub jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje Jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizowaną inwestycją, ponieważ towary i usługi dotyczące realizacji inwestycji będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończeniu inwestycji wszystkie inkubatory prowadzić będzie jeden operator, wybrany w drodze konkursu otwartego. Zostaną z nim zawarte umowy na dzierżawę obiektów. Zakupy związane z ww. projektem będą w całości związane z czynnością opodatkowaną, czyli dzierżawą obiektu.

W opinii Wnioskodawcy, przysługuje Jemu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, związanego z realizacją inwestycji - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług - czyli w trakcie realizacji inwestycji. Wnioskodawca zamierza obniżać kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Skoro na podstawie otrzymanych faktur VAT istnieje możliwość przyporządkowania wydatków do ww. projektu, to nie ma potrzeby stosowania przepisu art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)- dalej zwanej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11 ww. artykułu).

Ponadto, podkreślenia wymaga, że w oparciu o przepis art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 - art. 90 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym należy stwierdzić, że o skoro nabywane towary i usługi w całości służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje Wnioskodawca), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wyłączające to prawo (określone w art. 88 ustawy). Prawo powstaje w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca otrzyma faktury dotyczące realizacji opisanego projektu, a jeżeli nie dokona obniżenia w tym terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii braku możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl