ITPP3/443-154a/10/JK - Prawo do dostarczenia przez podmiot pośredniczący wyrobów energetycznych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-154a/10/JK Prawo do dostarczenia przez podmiot pośredniczący wyrobów energetycznych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie prawa do dostarczenia przez podmiot pośredniczący wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie prawa do dostarczenia przez podmiot pośredniczący wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność jako podmiot pośredniczący w dostawach olejów smarowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W związku ze zmianą brzmienia art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka rozważa rozszerzenie posiadanego zezwolenia na pośrednictwo w sprzedaży olejów napędowych do agregatów prądotwórczych, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce jako podmiotowi pośredniczącemu przysługuje prawo do sprzedaży wyrobu z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy podmiotowi zużywającemu wyroby energetyczne w procesie produkcji energii elektrycznej.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Spółka jako podmiot pośredniczący posiada prawo do sprzedaży wyrobu z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy podmiotowi zużywającemu wyroby energetyczne w procesie produkcji energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wątpliwości Spółki, działającej jako podmiot pośredniczący, dotyczą uprawnienia do korzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku dostarczenia oleju napędowego podmiotowi zużywającemu te wyroby w procesie produkcji energii elektrycznej, bez względu na to czy wytworzona przez ten podmiot energia zostanie odsprzedana zakładowi energetycznemu, czy też zostanie zużyta na własne potrzeby podmiotu zużywającego oraz bez względu na rodzaj urządzenia służącego do jej wytworzenia.

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy to:

* dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

* dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

* dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

* nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

* nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Między innymi, na podmiot pośredniczący dostarczający wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej do podmiotu zużywającego nałożono obowiązki podatkowe, których wypełnienie będzie uprawniało ten podmiot do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca działający jako podmiot pośredniczący będzie mógł dostarczyć wyroby energetyczne (oleje napędowe) podmiotowi zużywającemu te wyroby do produkcji energii elektrycznej, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Końcowo należy wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem, z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Wobec powyższego niniejsza interpretacja ogranicza się do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy. Jednocześnie informuje się, iż w sprawie części wniosku, który dotyczy praw i obowiązków podatkowych innego niż Spółka podmiotu wydano odrębne rozstrzygniecie o sygn. akt ITPP3/443-154d/10/JK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl