ITPP3/443-153/09/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-153/09/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od gier w zakresie stosowania kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski przy ustalaniu wartości euro w celu zapłaty podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od gier w zakresie stosowania kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski przy ustalaniu wartości euro w celu zapłaty podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie zezwolenia udzielonego przez właściwego dyrektora izby skarbowej. Z tytułu prowadzonej działalności Spółka odprowadza do właściwego miejscowo urzędu skarbowego zryczałtowany podatek od gier w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie. Wnioskodawca przelicza euro według kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku (art. 45a ust. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych).

Wnioskodawca został wezwany przez naczelnika urzędu skarbowego do udzielenia wyjaśnień w związku z zastosowaną stawką podatku od gier za miesiące od grudnia 2008 do czerwca 2009 r.. W deklaracjach POG-R za wskazane miesiące, Spółka stosowała kursy kupna NBP obowiązujące ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc zapłaty podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Przy zastosowaniu jakiego kursu kupna walut obcych należy ustalać wartość euro na potrzeby wyliczenia zryczałtowanego podatku od gier za dany miesiąc:

* kursu obowiązującego w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku,

* kursu z tabeli z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku a obowiązującego w miesiącu następnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, tabela kursów kupna i sprzedaży walut obcych ogłaszana przez NBP (Tabela C) zawiera datę obowiązywania kursów, datę wyliczenia i numer. Ogłaszana jest następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów. Kursy walut wyliczane są w dni robocze.

Zatem zdaniem Spółki, prawidłowe jest ustalanie wartości euro na potrzeby obliczania zryczałtowanego podatku od gier za dany miesiąc, przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, z tabeli z przedostatniego dnia roboczego miesiąca, a obowiązującego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku.

Ponadto Spółka wskazuje, iż stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji podatkowej Departamentu Służby Celnej Ministerstwa Finansów z dnia 10 maja 2007 r. udzielonej na wniosek spółki będącej podatnikiem podatku od gier we właściwości Urzędu Skarbowego (w załączeniu). Ponadto dnia 10 czerwca 2009 r. Spółka otrzymała interpretację indywidualną Ministerstwa Finansów, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą stanowisko podatnika za prawidłowe (w załączeniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), podatnicy posiadający zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Natomiast w myśl art. 45a ust. 2 ustawy, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zaplata podatku.

Stosownie do treści § 8 pkt 2 uchwały Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sposobu wyliczania i ogłaszania bieżących kursów walut obcych (Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 z późn. zm.), NBP ogłasza bieżące kursy kupna i sprzedaży walut, o których mowa w § 5: w oddziałach NBP, na stronie internetowej NBP - następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

Z powyższych uregulowań wynika, że dla wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier, w przedstawionym stanie faktycznym, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu euro obowiązującego w ostatnim dniu miesiąca, którego wysokość wynika z tabeli NBP - obowiązującej w tym dniu, a ustalonej w dniu poprzednim. Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl