ITPP3/443-152f/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-152f/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca do składu wprowadza nabywany wewnątrzwspólnotowo olej opałowy i olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Z wymienionych wyrobów Zainteresowany produkuje olej opałowy i paliwo żeglugowe. Olej ten sprowadzany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wszystkie procesy technologiczne ujęte są w regulaminie składu podatkowego.

Wnioskodawca zamierza również produkować w składzie podatkowym preparat przemysłu chemicznego składający się z mieszanin produktów naturalnych (olejów roślinnych i oleju napędowego) klasyfikowany do kodu CN 3824 90 97 służący do czyszczenia zbiorników okrętowych (bunkrów) oraz ich instalacji paliwowych z ciężkich osadów ropopochodnych bez ingerencji człowieka w zbiorniku, oraz służący do konserwacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkt chemiczny o kodzie CN 3824 90 97 będzie zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, produkt chemiczny klasyfikowany do kodu CN 3824 90 97 powinien podlegać zwolnieniu z akcyzy przy wyprowadzaniu ze składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z treści pozycji 41 załącznika nr 1 do ustawy wynika, iż w przypadku wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3824 90 97 za wyrób akcyzowy uznaje się pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Ponadto w myśl art. 86 ust. 1 pkt 8, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodem 3824 90 97, w przypadku, gdy są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Należy zatem zauważyć, iż dopiero fakt przeznaczenia wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 90 97 do celów opałowych lub napędowych, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, determinuje konieczność zaklasyfikowania go do grupy wyrobów akcyzowych podlegających regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza produkować w składzie podatkowym preparat chemiczny klasyfikowany do kodu CN 3824 90 97 służący do czyszczenia zbiorników okrętowych (bunkrów) oraz instalacji paliwowych z ciężkich osadów ropopochodnych bez ingerencji człowieka w zbiorniku oraz służący do konserwacji.

Zatem, w ocenie tutejszego organu, wymieniony preparat, w świetle unormowań ustawy o podatku akcyzowym, nie może zostać potraktowany jako wyrób akcyzowy. W konsekwencji, oznacza to, iż jego wyprowadzenie ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy do celów wskazanych w treści wniosku nie będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą.

Wskazać ponadto należy, że w przepisach z zakresu podatku akcyzowego nie zawarto normy prawnej regulującej zwolnienie od podatku akcyzowego preparatu chemicznego klasyfikowanego do kodu CN 3824 90 97 służącego do czyszczenia zbiorników okrętowych (bunkrów) oraz instalacji paliwowych z ciężkich osadów ropopochodnych bez ingerencji człowieka w zbiorniku oraz służącego do konserwacji.

Należy w tym miejscu dodać, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, nie dokonywano klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie informacji do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych.

Reasumując, preparat chemiczny klasyfikowany do kodu CN 3824 90 97 służący do czyszczenia zbiorników okrętowych (bunkrów) oraz instalacji paliwowych z ciężkich osadów ropopochodnych bez ingerencji człowieka w zbiorniku oraz służący do konserwacji nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, w związku z czym nie ustanowiono zwolnienia od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl