ITPP3/443-152e/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-152e/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca do składu wprowadza nabywany wewnątrzwspólnotowo olej opałowy i olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Z wymienionych wyrobów Zainteresowany produkuje olej opałowy i paliwo żeglugowe. Olej ten sprowadzany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wszystkie procesy technologiczne ujęte są w regulaminie składu podatkowego.

Wnioskodawca zamierza również usługowo magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe w zakresie ujętym w pozwoleniu na prowadzenie składu, które nie będą jego własnością i będą wyprowadzane na podstawie zezwolenia wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Który z podmiotów powinien zostać wskazany w administracyjnym dokumencie towarzyszącym w rubryce 7 - jako odbiorca.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w dokumencie towarzyszącym w rubryce 7 jako odbiorca wyrobów akcyzowych powinien zostać wskazany skład podatkowy do którego przesyłany jest towar.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT) w obrocie wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wynika z artykułu 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2719/92 z dnia 11 września 1992 r. w sprawie towarzyszącego dokumentu urzędowego dotyczącego przepływu w ramach systemu zawieszenia podatku wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (Dz. Urz. WE L 276 z 19.09.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 192), który stanowi, iż dokument wskazany w załączniku (ADT) jest stosowany jako urzędowy dokument towarzyszący przepływowi towarów, zgodnemu z ustaleniami dotyczącymi zawieszenia podatku, towarów objętych podatkiem akcyzowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 dyrektywy 92/12/EWG. Na odwrocie pierwszego egzemplarza dokumentu podane są wskazówki dotyczące sposobu jego wypełnienia i procedury jego wykorzystania.

Wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego, wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełniania i przeznaczenia, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.). W myśl § 3 ust. 1 wymienionego rozporządzenia dopuszcza się również możliwość stosowania poprawnie wypełnionego administracyjnego dokumentu towarzyszącego zgodnie z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2719/92.

Za pomocą tego dokumentu następuje wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego w innym państwie członkowskim i na tym dokumencie potwierdza się też odbiór wyrobów wraz ze wskazaniem ich ilości. W dokumencie ADT, zgodnie z treścią Not wyjaśniających dotyczących rubryki 7, wskazuje się odbiorcę przesyłki wyrobów akcyzowych uprawnionego do odbioru wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W opisanym zdarzeniu przyszłym w rubryce 7 powinny zostać podane dane dotyczące składu podatkowego, a nie właściciela wyrobów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl