ITPP3/443-152a/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-152a/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik jest podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca wprowadza do składu nabywany wewnątrzwspólnotowo olej opałowy i olej napędowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Z wymienionych wyrobów produkowany jest olej opałowy i paliwo żeglugowe. Olej ten sprowadzany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wszystkie procesy technologiczne ujęte są w regulaminie składu podatkowego. Podmiot zamierza również usługowo magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe w zakresie ujętym w pozwoleniu na prowadzenie składu, które nie będą jego własnością i będą wyprowadzane na podstawie zezwolenia wyprowadzenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabywając wewnątrzwspólnotowo gotowy olej opałowy należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 11 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, nabywając wewnątrzwspólnotowo odpowiednio zabarwiony i oznaczony olej opałowy nie musi on składać wymienionego oświadczenia, ponieważ olej opałowy ma już określone przeznaczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz organizację obrotu wyrobami akcyzowymi określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi stosuje się stawkę - 232,00 zł/1000 litrów.

Natomiast, w myśl art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi stosuje się stawkę 232,00 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Ponadto, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy, w przypadku pozostałych paliw opałowych, gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny stosuje się stawkę - 232,00 zł/1000 litrów, natomiast w przypadku gęstości równej lub wyższej niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów, a w przypadku gazowych - 1,18 zł/gigadżul (GJ).

Przepis art. 89 ust. 11 ustawy stanowi, iż importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Wymienione oświadczenie powinno zawierać dane dotyczące importera lub podmiotu dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego, określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów, datę i miejsce złożenia tego oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie; kopie złożonych oświadczeń powinny być przechowywane przez importera i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli (art. 89 ust. 12 ustawy).

Należy także zauważyć, iż w myśl art. 89 ust. 16 ustawy, w przypadku niespełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, czyli odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleje opałowe, które wprowadzane są do prowadzonego przez ten podmiot składu podatkowego. Wątpliwości dotyczą kwestii składania oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 11 ustawy, gdyż zdaniem Wnioskodawcy przeznaczenie gotowego oleju jest już określone.

W ocenie tutejszego organu, przedstawione wyżej przepisy jednoznacznie nakładają, na podmiot nabywający wewnątrzwspólnotowo paliwa opałowe przeznaczone do celów opałowych, do których będą miały zastosowanie preferencyjne stawki akcyzy, obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi oświadczenia, że nabywany wewnątrzwspólnotowo olej zostanie przeznaczony do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych. W przypadku, gdy Wnioskodawca nie złoży odpowiedniego oświadczenia, to w stosunku do przedmiotowego oleju stosuje się stawki akcyzy określone w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu paliwami opałowymi korzystającymi z preferencyjnej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie tych wyrobów.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002 r. syg. akt I SA/Wr 469/00).

Zatem, w przypadku, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw opałowych i zamierza skorzystać z preferencyjnych stawek podatku akcyzowego, to powinien złożyć oświadczenie, że nabywany wewnątrzwspólnotowo olej zostanie przeznaczony do celów opałowych lub będzie sprzedany z przeznaczeniem do celów opałowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl