ITPP3/443-149/11/JK - Możliwość odliczenia podatku w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-149/11/JK Możliwość odliczenia podatku w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą "Zachowanie, zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody Natura 2000 oraz pomników przyrody na terenie Gminy wraz z utworzeniem informacji kierujących do tych miejsc" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w ramach realizacji projektu pod nazwą "Zachowanie, zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody Natura 2000 oraz pomników przyrody na terenie Gminy wraz z utworzeniem informacji kierujących do tych miejsc".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony sektor sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 zamierza ubiegać się o dofinansowanie, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, operacji pod nazwą "Zachowanie, zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody Natura 2000 oraz pomników przyrody na terenie Gminy wraz z utworzeniem informacji kierujących do tych miejsc". Przedmiotem projektu będzie zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody oraz pomników przyrody znajdujących się na terenie Gminy. Zostaną również wykonane tablice informacyjne, oznakowanie kierujące do tych miejsc oraz miejsca postojowo - informacyjne dla osób odwiedzających te obszary (zadaszone miejsca wyposażone w ławki, stoły, kosze na śmieci itp.). Korzystanie z dostępu do infrastruktury zabezpieczonej i oznakowanej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowany projekt nie będzie generował zysku. Na realizację projektu składają się koszty kwalifikowane (koszty związane z zakupem i montażem tablic informacyjnych, tablic kierunkowych (ich składem komputerowym-projektem) oraz miejsc postojowych w planowanej inwestycji). Powstała inwestycja będzie całkowicie ogólnodostępna, publiczna i nieodpłatna dla wszystkich użytkowników. Ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Usługi świadczone w związku z realizacją ww. projektu, związane są z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem tego podatku. Wnioskodawca wskazuje także, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując opisany projekt będzie posiadła możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, co ma wpływ na uznanie podatku VAT jako koszt kwalifikowany przy aplikowaniu o środki.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w związku z realizowanym projektem Gmina nie będzie posiadała możliwości odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż korzystanie z infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, realizowany projekt nie będzie generował zysku, a ponadto aplikując o dofinansowanie opisanego projektu Wnioskodawca zamierza realizować zadania własne. W związku z powyższym, Gmina poniesiony podatek VAT może uznać jako koszt kwalifikowany przy realizacji operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, do realizacji których zostały powołane, wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina zamierza zrealizować zadanie pod nazwą "Zachowanie, zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody Natura 2000 oraz pomników przyrody na terenie Gminy wraz z utworzeniem informacji kierujących do tych miejsc". Przedmiotem projektu będzie zabezpieczenie i oznakowanie obszarów objętych formami ochrony przyrody oraz pomników przyrody znajdujących się na terenie Gminy. Zostaną również wykonane tablice informacyjne, oznakowanie kierujące do tych miejsc oraz miejsca postojowo - informacyjne dla osób odwiedzających te obszary (zadaszone miejsca wyposażone w ławki, stoły, kosze na śmieci itp.). Korzystanie z dostępu do infrastruktury zabezpieczonej i oznakowanej w ramach projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Realizowany projekt nie będzie generował zysku.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl