ITPP3/443-146/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-146/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie traktowania "wałka filtrowego" do produkcji filtrów papierosowych jako wyrobu tytoniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie traktowania "wałka filtrowego" do produkcji filtrów papierosowych jako wyrobu tytoniowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przeszedł proces reorganizacji. W związku restrukturyzacją została utworzona spółka dystrybucyjna, której zadaniem jest przede wszystkim działalność dystrybucyjna i marketingowa na terytorium kraju w stosunku do wyrobów tytoniowych wyprodukowanych m.in. w składzie podatkowym Spółki. Do produkcji papierosów w składzie podatkowym używane są surowce, materiały i półprodukty przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub takie, które nie są przemieszczane w tej procedurze #8722; z jednostek prowadzonych przez Spółkę w innych krajach Unii Europejskiej.

Spółka zamierza rozszerzyć zakres działalności produkcyjnej o nowy typ papierosa. Elementem decydującym o tym, że będzie to papieros nowego typu jest złożona konstrukcja sztabki filtrowej. Zbudowana ona będzie z trzech części. Dwie części filtra, o długości 7,5 mm każda, stanowił będzie acetat tradycyjnie używany do wypełniania filtrów. Natomiast pomiędzy częściami acetatu znajdzie się trzecia część o długości 12 mm wypełniona krajanką tytoniową. W zależności od długości wałka tytoniowego łączna długość papierosa będzie zmienna, przy czym ułożenie poszczególnych warstw w papierosie od strony osoby palącej jest następujące: acetat 7,5 mm - krajanka tytoniowa 12 mm - acetat 7,5 mm - wałek tytoniowy.

Pierwsze trzy części tworzące filtr, tj. acetat 7,5 mm - krajanka tytoniowa 12 mm - acetat 7,5 mm nie ulegają spaleniu. Umieszczenie krajanki tytoniowej pomiędzy dwiema częściami acetatowymi ma na celu poprawę walorów smakowych oraz jakości filtrowania dymu. Nie ma natomiast możliwości wypalenia 12 mm części krajanki tytoniowej, ponieważ jest ona oddzielona acetatem, którego nadpalenie czyni papieros niezdatnym do użytku (ze względu na wydzielający się zapach). Spalaniu ulega jedynie krajanka w postaci wałka tytoniowego różnej długości w zależności od marki i wariantu papierosa, przylegającego do jednej z warstw acetatowych w miejscu, w którym rozpoczyna się filtr.

Specyfika produkcji sztabek filtrowych sprowadza się do tego, że bezpośrednio z maszyny wychodzi wałek filtrowy o długości 108 mm, który dalej dzielony jest na cztery części o długości po 27 mm. Każda część stanowi następnie sztabkę filtrową pojedynczego papierosa. Należy w tym miejscu podkreślić, że użycie takiego wałka filtrowego do wytworzenia wyrobu gotowego nie może zostać dokonane przez konsumenta w drodze prostego połączenia z wałkiem tytoniowym, gdyż jest to skomplikowany proces produkcyjny wymagający odpowiedniej technologii. Odnosząc powyższe do będących przedmiotem wniosku filtrów z krajanką tytoniową, gotowy wałek filtrowy składał się będzie naprzemiennie z warstw acetatu i krajanki tytoniowej w układzie acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, itd. Same wałki filtrowe są natomiast pakowane na potrzeby ich wysyłki w kartony po 4,5-5 tys. sztuk.

Ze względu na organizację łańcucha dostaw sztabki filtrowe do nowego typu papierosa mogą być produkowane w innych krajach Unii Europejskiej, a następnie sprowadzane do fabryki w kraju celem ich podzielenia i umieszczenia w wyrobie gotowym. W związku z brakiem jednolitości przy kwalifikowaniu tego typu półproduktu do wyrobów akcyzowych przez administracje podatkowe krajów producenckich jego przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego może odbywać się na podstawie dokumentów handlowych z wyłączeniem systemu przemieszczania oraz nadzoru wyrobów akcyzowych EMCS.

W treści wniosku Spółka wskazuje, że opisany półprodukt należy klasyfikować w nomenklaturze scalonej do grupowania CN 5601 22, tj. "Wata z materiałów włókienniczych i artykuły z niej; włókna tekstylne o długości nie przekraczającej 5 mm (kosmyki), pył tekstylny oraz rozdrobnione resztki włókien - wata z materiałów włókienniczych i artykuły z niej - - z włókien chemicznych".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu opisany powyżej półprodukt do produkcji filtrów papierosowych, złożony z warstw acetatu i krajanki tytoniowej ułożonych naprzemiennie, o łącznej długości 108 mm należy traktować jako wyrób tytoniowy w rozumieniu definicji zawartych w art. 98 ustawy o podatku akcyzowym.

W przypadku uznania stanowiska spółki za nieprawidłowe Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytania 2-4:

2. Jaka stawka podatku akcyzowego ma zastosowanie do tego rodzaju półproduktu.

3. Czy wspomniane półprodukty podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Jeśli tak to jakimi.

4. W jakiej procedurze i na podstawie jakich dokumentów powinno odbywać się nabycie wewnątrzwspólnotowetych produktów do składu podatkowego nabywcy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

1. W ocenie Spółki, opisany półprodukt do produkcji papierosów o sumarycznej długości 108 mm (składający się z 12 części, tj. acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, itd.) należy traktować jako "wyrób akcyzowy niezharmonizowany", niespełniający definicji wyrobów tytoniowych z art. 98 ustawy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki:

Do wyrobów tytoniowych, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, zalicza się bez względu na kod CN: papierosy; tytoń do palenia; cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 ww. ustawy, za papierosy uznaje się: 1) tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4; 2) tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach w bibuły papierosowej; 3) tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową. Półprodukt, będący przedmiotem zapytania, nie nadaje się do bezpośredniej konsumpcji (palenia) w opisanej postaci zatem nie spełnia definicji określonej w pkt 1. Nie jest to również tytoń zrolowany umieszczony w tutce papierosowej lub owinięty w bibułę papierosową, a więc nie jest papierosem.

Zgodnie z art. 98 ust. 4 ww. ustawy, za cygara i cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara

- jeżeli są lub mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Opisany półprodukt z racji swojej budowy i właściwości w sposób oczywisty nie może być przeznaczony wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym. Mając również na uwadze zwykłe oczekiwania konsumenta nie sposób traktować wałka filtrowego jako cygara lub cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniu będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia. Opisany produkt z racji swojej budowy i właściwości nie nadaje się do palenia bez dalszego przemysłowego przetwarzania, zatem nie spełnia przesłanek ustawodawcy w zakresie uznania go za tytoń do palenia.

Spółka wskazuje ponadto, że półprodukt składający się z substancji innych niż tytoń (acetat) nie spełnia kryteriów ustalonych w art. 98 ust. 2, 3, 4 i 5 ww. ustawy w przedstawionym powyżej zakresie dla papierosów, tytoniu do palenia, cygar lub cygaretek.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na szczególną budowę półproduktu, zawierającego więcej elementów filtrujących niż tytoniowych, opisany półprodukt zaklasyfikować w nomenklaturze scalonej do grupowania CN 5601 22, tj. "wata z materiałów włókienniczych i artykuły z niej; włókna tekstylne o długości nie przekraczającej 5 mm (kosmyki), pył tekstylny oraz rozdrobnione resztki włókien: - wata z materiałów włókienniczych i artykuły z niej: - - z włókien chemicznych" #8722; odmawiając mu tym samym statusu wyrobu tytoniowego, a w konsekwencji także wyrobu akcyzowego.

Spółka wskazuje, że klasyfikację przedmiotowego półproduktu, jako prawidłową, potwierdził Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, opisany półprodukt do produkcji papierosów o sumarycznej długości 108 mm (składający się z 12 części, tj. acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, itd.), nie jest wyrobem tytoniowym w rozumieniu art. 98 ww. ustawy, dlatego żadna stawka podatku akcyzowego nie ma do niego zastosowania.

3. W ocenie Wnioskodawcy, opisany półprodukt do produkcji papierosów o sumarycznej długości 108 mm (składający się z 12 części, tj. acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, itd.), nie jest wyrobem tytoniowym w rozumieniu art. 98 ww. ustawy, zatem nie podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy.

4. Zdaniem Wnioskodawcy opisany półprodukt do produkcji papierosów o sumarycznej długości 108 mm (składający się z 12 części, tj. acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, itd.), nie jest wyrobem tytoniowym w rozumieniu art. 98 ww. ustawy, zatem nie podlega również regulacjom dotyczącym przemieszczania wyrobów akcyzowych. W związku z tym do nabywania sztabek filtrowych nie będzie miała zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy oraz generowany za pomocą systemu przemieszczania i kontroli wyrobów akcyzowych EMCS dokument e-AD, jak również zastępujący go dokument handlowy w rozumieniu ww. ustawy. Jako że, przedmiotowy półprodukt nie jest, zdaniem Wnioskodawcy, wyrobem tytoniowym nie można zastosować również procedury właściwej dla przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, tj. z wykorzystaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego ani zastępującego go dokumentu handlowego w rozumieniu ww. ustawy. Dostarczanie półproduktu do fabryki w kraju powinno odbywać się w sposób właściwy dla materiałów nieakcyzowych, jedynie na podstawie dokumentów przewozowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika #8722; pozycja 42 #8722; wyrobami akcyzowymi są: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

W myśl art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Przepis art. 98 ust. 3 ustawy, stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3a ustawy).

Zgodnie z art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Z kolei, zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki #8722; art. 98 ust. 7 ustawy.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych #8722; art. 98 ust. 8 ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że przedmiotem zapytania Spółki jest półprodukt (wałek filtrowy) przeznaczony do produkcji filtrów papierosowych. Wałek filtrowy będzie posiadał długość 108 mm, który następnie będzie dzielony na cztery części o długości 27 mm. Każda część stanowi sztabkę filtrową pojedynczego papierosa. Użycie wałka filtrowego do wytworzenia wyrobu gotowego nie może zostać dokonane przez konsumenta w drodze prostego połączenia z wałkiem tytoniowym z uwagi na skomplikowany proces produkcyjny wymagający odpowiedniej technologii. Gotowy wałek filtrowy składał się będzie naprzemiennie z warstw acetatu i krajanki tytoniowej w układzie acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, acetat 7,5 mm, krajanka tytoniowa 12 mm, itd. Przedmiotowe półprodukty będą nabywane wewnątrzwspólnotowo. Wnioskodawca klasyfikuje ww. wyróby do kodu CN 5601 22.

Mając na uwadze opis zawarty we wniosku, przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. Opisany w zdarzeniu przyszłym wałek filtrowy przeznaczony do produkcji papierosów nie wypełni bowiem dyspozycji art. 98 ustawy o podatku akcyzowym, zatem nie może być traktowany jako wyrób tytoniowy.

Zaznaczyć należy, że obecnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie zawierają definicji "wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego".

W związku ze wskazaną we wniosku klasyfikacją "wałka filtrowego" należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

W związku z faktem, że tutejszy organ pozytywnie ocenił stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 - odpowiedź na pozostałe pytania, zgodnie z wnioskiem Spółki, jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl