ITPP3/443-145/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-145/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja małej świetlicy wiejskiej z darmowym dostępem do Internetu..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja małej świetlicy wiejskiej z darmowym dostępem do Internetu...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna działa jako osoba prawna. Zainteresowany realizuje projekt pod nazwą "Modernizacja małej świetlicy wiejskiej z darmowym dostępem do Internetu...". W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata..." uzyskano dofinansowanie na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawca wskazuje ponadto, iż celem zadania jest unowocześnienie bazy rekreacyjno-kulturowej na terenie całego sołectwa, a tym samym podniesienie standardu życia i aktywności społecznej, mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności całego regionu. Umowa przyznania pomocy z Samorządem Województwa określa koszty ponoszone przez Stowarzyszenie i związane z modernizacją budynku: wymiana poszycia dachowego, wymiana płyt gipsowo - kartonowych na stropie, ocieplenie stropu, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, poprawienie tynków wewnątrz budynku, wylanie posadzki, podłączenie do istniejącej siedzi grzewczej w budynku remizy strażackiej, cekolowanie ścian wewnątrz budynku, pomalowanie ścian, zamurowanie otworów w ścianie, docieplenie ścian budynku płytami styropianowymi. Koszty projektu obejmują także kupno materiału na budowę biurek pod komputery i zakup komputerów. Meble druhowie wykonają we własnym zakresie. Koszty związane z realizacją umowy ponosi Stowarzyszenie. Wnioskodawca wskazuje, iż nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy z dnia 15 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Zainteresowany wskazuje, iż w związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie i związany z realizacją opisanego projektu koszt podatku VAT, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, Stowarzyszeniu nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT. Zainteresowany wskazuje we wniosku, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacji opisanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zainteresowany nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt pod nazwą "Modernizacja małej świetlicy wiejskiej z darmowym dostępem do Internetu" polegający na modernizacji budynku świetlicy. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystana do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Dodatkowo Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl