ITPP3/443-142/11/ZG - Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym transakcji sprzedaży oleju formowego o kodzie CN 2710 19 99.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-142/11/ZG Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym transakcji sprzedaży oleju formowego o kodzie CN 2710 19 99.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2011 r. (data wpływu 9 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą transakcji sprzedaży oleju formowego o kodzie CN 2710 19 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą transakcji sprzedaży oleju formowego o kodzie CN 2710 19 99.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż towaru w postaci oleju formowego o kodzie celnym CN 2710 19 99. Towar ten będzie przeznaczony na inne cele niż napędowe czy opałowe. Podpisana zostanie umowa o zakupie tego towaru pomiędzy Wnioskodawcą jako kupującym i podmiotem niemieckim jako sprzedającym oraz umowa pomiędzy Wnioskodawcą jako sprzedającym oraz podmiotem z UE jako kupującym. Będzie to tak zwana wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna: udział w niej będzie brało 3 podatników VAT w trzech różnych państwach członkowskich, a dostawa towaru będzie wyglądała w taki sposób, że pierwszy z podmiotów wydawać będzie towar bezpośrednio podmiotowi ostatniemu w kolejności, a dostawa będzie dokonywana pomiędzy pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności. Przedmiot dostawy będzie wysyłany i transportowany na rzecz drugiego w kolejności podatnika z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Wnioskodawca jest drugim w kolejności podatnikiem VAT.

Towar w postaci oleju formowego odbierany jest z Niemiec (z zakładu produkcyjnego) i trafia do kraju UE, w którym siedzibę ma ostatni w kolejności podatnik. Spółka nie dokonuje sprzedaży towaru podmiotom polskim, nie dokonuje sprzedaży towaru na terytorium Polski, sprzedawany przez Spółkę olej formowy nie jest przeznaczony do celów napędowych lub grzewczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż towaru w postaci oleju formowego o kodzie celnym CN 2710 19 99 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, bowiem nie jest dokonywana na terenie Polski ani też nie jest dokonywana na rzecz podmiotu polskiego, a ustawa o podatku akcyzowym opodatkowanie akcyzą wiąże z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż podatek akcyzowy jest podatkiem nakładanym na konsumpcję określonych produktów uznawanych przez ustawodawcę danego państwa za wyroby akcyzowe. Oznacza to, że podatek akcyzowy od danych wyrobów akcyzowych jest wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji (art. 7 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG - Dz. Urz. UE L nr 9, poz. 12 z późn. zm.). Tym samym państwo członkowskie opodatkowuje obrót wyrobami akcyzowymi wyłącznie na swoim terytorium.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Wymienione czynności należą do podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ich dokonanie jest niezbędne, aby dany wyrób mógł podlegać opodatkowaniu akcyzą w Polsce. Tym samym aby wyrób mógł zostać opodatkowany akcyzą na terytorium kraju musi zostać wyprodukowany na terenie kraju, albo zostać przywieziony do Polski z innego państwa członkowskiego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub też z państwa spoza UE w ramach importu.

Jeżeli jedna z powyższych czynności opodatkowanych zostanie dokonana na terytorium kraju, wyrób akcyzowy, który został wytworzony lub sprowadzony do Polski powinien zostać obciążony akcyzą, jeśli zostanie przeznaczony do konsumpcji w Polsce (tzn. zostanie wyprowadzony lub wprowadzony poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, ze Wnioskodawca zamierza handlować olejem formowym o kodzie CN 2710 19 99. Jednakże zakupu i sprzedaży przedmiotowego wyrobu Wnioskodawca dokona na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, bez wprowadzania go na terytorium Polski.

Przedmiotowy olej formowy oznaczony kodem CN 2710 19 99 został wymieniony w pozycji 27 załącznika nr 1 do ustawy, wobec czego w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy jest wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu na terytorium kraju.

Jednakże czynnością powodującą ewentualne powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przedmiotowej sprawie mogłoby być przemieszczenie tego wyrobu akcyzowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - tj. nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Nabyciem wewnątrzwspólnotowym, zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić zatem należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie dojdzie do przemieszczenia wyrobu akcyzowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, zatem nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych. Nie wystąpi tym samym czynność podlegająca opodatkowaniu akcyzą, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż samo nabycie jak i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonana przez Wnioskodawcę na terytorium innego państwa członkowskiego nie jest czynnością, wymienioną w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku akcyzowym, będącą przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na terytorium kraju.

Reasumując w przedmiotowej sprawie zakup i sprzedaż wyrobu akcyzowego dokonywana na terytorium innego państwa członkowskiego bez fizycznego wprowadzania tego wyrobu na terytorium Polski, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl