ITPP3/443-141/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-141/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy (w drodze zamiany) nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy (w drodze zamiany) nieruchomości niezabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w miejscowości...., oznaczonej jako działki o numerach: 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2, o łącznej pow. 1,83 ha.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. przedmiotowe działki stały się z mocy prawa własnością Województwa, co potwierdziła decyzja Wojewody z dnia 5 grudnia 2007 r. Decyzja ta jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i stanowiła podstawę wpisu prawa własności tejże nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej prowadzonej przez sąd rejonowy. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 25 lutego 2013 r. ww. działki położone są na terenie nieobjętym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z zapisami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2010 r., działki leżą na terenie obszarów rolniczych i zieleni krajobrazowej. Według wypisu z rejestru gruntów działka nr:

a.

35/3 o pow. 0,17 ha stanowi PsV;

b.

40/1 o pow. 0,33 ha stanowi: ŁIV (0,15 ha), PsV (0,17 ha), W (0,01 ha);

c.

40/3 o pow. 0,66 ha stanowi: ŁIV (0,52 ha), PsV (0,04 ha), W (0,01 ha), N (0,09);

d.

41/2 o pow. 0,67 ha stanowi: ŁIV (0,54 ha), PsV (0,09 ha), W (0,01 ha), N (0,03 ha).

Przedmiotowa nieruchomość znajduje się w pobliżu jeziora, na terenie łąk i pastwisk trwałych. Brak uzbrojenia w najbliższym sąsiedztwie. Działki nr 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2 są działkami rolniczymi i nie posiadają dostępu do drogi publicznej. Nieruchomość nie jest wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków, na terenie nieruchomości nie ma pomników przyrody, nieruchomość nie leży w strefie ochrony konserwatora przyrody.

Nieruchomość nie jest położona na obszarach: terenów górniczych, parków narodowych, graniczących z nieruchomościami oddanymi w trwały zarząd na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, morskiego pasa nadbrzeżnego (w tym pasa ochronnego lub pasa technicznego), morskich znajdujących się w granicach portów lub przystani morskich, na terenie zamkniętym - zgodnie z ww. operatem szacunkowym.

Na ww. działkach nie jest prowadzone gospodarstwo rolne, grunt nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, na gruncie nie istnieje jakakolwiek zabudowa i w momencie zbycia w drodze zamiany przedmiotowa nieruchomość będzie nadal niezabudowana.

Województwo zamierza zbyć w drodze zamiany ww. niezabudowaną nieruchomość oznaczoną jako działki o numerach: 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2 o łącznej pow. 1,83 ha.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działki o numerach: 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2, o łącznej pow. 1,83 ha, jest zwolniona z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Województwa, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zdaniem Województwa dostawa (zbycie w drodze zamiany) ww. nieruchomości niezabudowanej oznaczonej jako działki o numerach: 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2, będzie zwolniona z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, w stanie obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W przedmiotowej ustawie, w stanie obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., nie sprecyzowano pojęć terenu budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę, jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtowało się stanowisko, iż w przypadku braku planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeżeli natomiast planu nie ma i nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wówczas decyduje zakwalifikowanie danego obszaru w ewidencji gruntów i budynków. Stosownie bowiem do treści art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287), "podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 440/10).

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. zmienia się brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolniona z VAT będzie dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Natomiast w art. 2 pkt 33 ww. ustawy zawarta będzie definicja terenów budowlanych, zgodnie z którą przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla terenu, na którym znajdują się ww. działki, a które mają być przedmiotem dostawy (zbycie w drodze zamiany), nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Zatem aby uznać ww. działki za przeznaczone pod zabudowę, w stanie obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., należy sięgnąć do zapisów zawartych w ewidencji gruntów i budynków. Z zapisów tej ewidencji wynika, iż przedmiotowe działki stanowią: pastwiska trwałe, łąki trwałe, rowy oraz nieużytki. Na ww. działkach nie jest prowadzone gospodarstwo rolne, grunt nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, na gruncie nie istnieje jakakolwiek zabudowa i w momencie zbycia w drodze zamiany przedmiotowa nieruchomość będzie nadal niezabudowana.

Wobec powyższego dostawa działek niezabudowanych o nr 35/3, 40/1, 40/3 i 41/2 będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., jak i w stanie obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., bowiem przedmiotowy grunt nie jest terenem przeznaczonym pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl