ITPP3/443-14/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-14/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina w 2010 r. zrealizowała inwestycję pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej...". Inwestycja została dofinansowana w ramach działania 321"Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Inwestycję odebrano protokołem odbioru inwestycji z dnia 31 grudnia 2010 r. Na początku 2011 r. Gmina podpisze z Zakładem Gospodarki Komunalnej porozumienie w sprawie odpłatnego przekazania sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Wskazany zakład jest zakładem budżetowym Gminy. Gmina wskazuje, iż opisana inwestycja służyć będzie sprzedaży opodatkowanej. Ponadto, w następstwie wezwania tutejszego organu do sprecyzowania i uzupełnienia elementów stanu faktycznego, Wnioskodawca wskazał, iż przekazanie przez Gminę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej posiada ramy umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast wymienione we wniosku "Porozumienie" dotyczy efektów inwestycji "Budowa kanalizacji sanitarnej...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanej inwestycji Gmina będzie miała możliwość odliczenia w całości podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Gmina będzie miała możliwość odliczenia w całości podatku VAT związanego z realizacją ww. inwestycji. Sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie odpłatnie przekazana Zakładowi Gospodarki Komunalnej jednostce budżetowej Gminy na podstawie dowodu księgowego PT. Wymieniona inwestycja służyć będzie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w opisanej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 powołanej ustawy. Zgodnie z pkt 3 powołanego przepisu, do zadań własnych gminy należą sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych przepisów wynika, że budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej należy do zadań własnych gminy. Jednakże - jak wskazuje Wnioskodawca - po zrealizowaniu projektu będą one przedmiotem umowy "Porozumienia" polegającej na odpłatnym przekazaniu wybudowanej w ramach opisanego projektu sieci wodnej i kanalizacyjnej innemu podmiotowi (Zakładowi Gospodarki Komunalnej) w ramach umowy cywilnoprawnej.

Zatem, z powyższego wynika, że realizacja projektu będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, gdyż odpłatne przekazanie powstałej infrastruktury na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie w związku z realizacją projektu, polegającego na budowie wymienionej kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy założeniu, że powstała infrastruktura będzie wykorzystana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zajdą przesłanki wykluczające to prawo, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl