ITPP3/443-138/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-138/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2014 r. (wpływ 13 marca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 maja 2014 r. oraz z dnia 17 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 19 maja 2014 r. oraz z dnia 17 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy.

We wniosku oraz uzupełnieniach wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza produkować napój alkoholowy. Zawartość alkoholu w wyrobie gotowym będzie wynosić #8722; 21%. Produkt będzie powstawał w wyniku zestawienia ze sobą następujących składników stanowiących odpowiednio procentową część wyrobu gotowego: napój fermentowany ok. 81%, alkohol etylowy pochodzenia rolniczego ok. 10,5%, cukier ok. 6,9%, aromaty, barwniki, substancje dodatkowe ok. 1,6%. Proces produkcji składa się z następujących etapów:

1. Poprzez fermentację alkoholową nastawu (mieszaniny soku owocowego i/lub rozcieńczonego koncentratu, syropu glukozowego i/lub cukru i zaczynu drożdżowego) na napój fermentowany o mocy 13,5-14% obj. powstaje napój fermentowny nie zdefiniowany w ustawie z dnia 12 maja 2011 o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina.

2. Po okresie fermentacji napój fermentowany opisany w pkt 1 poddawany jest przez okres ok. 2 tygodni procesowi leżakowania.

3. Kolejnym etapem produkcji jest zmieszanie napoju fermentowanego opisanego wyżej w pkt 1 i 2 z alkoholem etylowym pochodzenia rolniczego, cukrem, aromatami i barwnikami.

4. Następnie wyrób poddany zostaje stabilizacji termicznej i filtracji przez płyty filtracyjne.

5. Po uzyskaniu pełnej stabilności produkt kierowany jest do zabutelkowania.

6. Po zabutelkowaniu wyrób trafia do magazynu wyrobów gotowych.

Powstały napój alkoholowy będzie posiadał właściwości organoleptyczne (smak, zapach, wygląd) charakterystyczne dla napoju fermentowanego o jakim mowa w pkt 1, z którego został wytworzony, z zastrzeżeniem jednak, że nie będzie to smak, zapach lub wygląd identyczny w 100%, bowiem dodanie jakiejkolwiek, nawet najmniejszej, ilości substancji dodatkowych (alkohol etylowy, cukier, aromaty i barwniki) zawsze powoduje pewne modyfikacje tych cech. Jednakże dodanie tych substancji dodatkowych nie zmieni ogólnego charakteru wyrobu. Ponadto, w trakcie procesu produkcji do wyrobu nie będzie dodawana woda jako substancja dodatkowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wyrób produkowany w opisany sposób będzie wyrobem pośrednim w rozumieniu art. 97 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 o podatku akcyzowym, dla którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, wyrób powstały w opisany sposób zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. mieści się w grupowaniu PKWiU 11.03.10.0 "Pozostałe wyroby winiarskie, np. cydr, perry, miód pitny; napoje zawierające alkohol". Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN), wprowadzonej rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) Nr 1001/2013 z dnia 4 października 2013 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, ww. wyrób mieści się w grupowaniu CN 2206 00 "Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone".

W zakresie klasyfikowania przedmiotowego wyrobu Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie prezentowanego wyżej stanowiska przez Urząd Statystyczny w Łodzi #8722; pismo z dnia 25 lutego 2014 r. sygn. OKN-5672/KW-170/1/2014.

Wnioskodawca przed rozpoczęciem produkcji wyrobu opisywanego w niniejszym wniosku powziął wątpliwość odnośnie klasyfikacji tego wyrobu zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki, wyrób produkowany w opisany sposób będzie wyrobem pośrednim, o jakim mowa w art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 o podatku akcyzowym. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu wyrobami pośrednimi są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96. Zdaniem Wnioskodawcy, produkowany wyrób nie będzie żadnym z wyrobów o jakich mowa w art. 94-96 ustawy o podatku akcyzowym: nie jest piwem (art. 94 ustawy) bowiem nie jest objęty pozycja CN 2203, nie jest winem (art. 95 ustawy) #8722; bowiem nie jest objęty pozycją CN 2204 i 2205 oraz nie jest napojem fermentowanym (art. 96 ustawy) bowiem nie jest objęty pozycją CN 2204 i 2205. Wyrób mógłby być napojem fermentowanym, gdyż jest objęty pozycją CN 2206 niemniej zawartość alkoholu w wyrobie przekracza odpowiednio 13% i 15% objętości (art. 96 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy) a ponadto, niecały alkohol zawarty w wyrobie gotowym pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

W ocenie Spółki, produkowany wyrób nie będzie żadnym z wyrobów, o jakich mowa w art. 94-96 ustawy, zatem zgodnie z dyspozycją art. 97 ustawy o podatku akcyzowym wyrób ten będzie wyrobem pośrednim, którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Przepisy art. 94-97 ustawy o podatku akcyzowym nie uzależniają klasyfikacji wyrobu ani tym bardziej właściwej stawki akcyzy od jego właściwości organoleptycznych (smaku, zapachu, wyglądu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie #8722; art. 92 ustawy.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości #8722; art. 94 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy, winem w rozumieniu ustawy jest:

1.

wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2.

wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a.

znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c.

cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Z kolei, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

1.

musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:

a.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości

* pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2.

niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości

* pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Natomiast zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew #8722; art. 97 ust. 2 ustawy.

Podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu #8722; art. 97 ust. 3 ustawy.

Stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu #8722; art. 97 ust. 4 ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować napój alkoholowy o zawartość alkoholu w wyrobie gotowym #8722; 21%. Produkt będzie powstawał w wyniku zestawienia ze sobą następujących składników: napój fermentowany ok. 81% (powstały m.in. z mieszaniny soku owocowego i/lub rozcieńczonego koncentratu), alkohol etylowy ok. 10,5%, cukier ok. 6,9%, aromaty, barwniki, substancje dodatkowe ok. 1,6%. Ww. wyrób mieści się w grupowaniu CN 2206 00. Powstały napój alkoholowy będzie posiadał właściwości organoleptyczne (smak, zapach, wygląd) charakterystyczne dla napoju fermentowanego, z którego został wytworzony, z zastrzeżeniem, że nie będzie to smak, zapach lub wygląd identyczny w 100%, bowiem dodanie nawet najmniejszej, ilości substancji dodatkowych (alkohol etylowy, cukier, aromaty i barwniki) powoduje pewne modyfikacje tych cech. Jednakże dodanie tych substancji dodatkowych nie zmieni ogólnego charakteru wyrobu.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy wyrób produkowany w ww. sposób będzie wyrobem pośrednim w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, dla którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W ocenie Spółki, produkowany wyrób będzie wyrobem pośrednim, którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W ocenie tutejszego organu, analiza opisu zdarzenia przyszłego, przepisów ustawy o podatku akcyzowym i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że na mocy Traktatu o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej z dniem 1 maja 2004 r. zaczęło obowiązywać w Polsce prawo Unii Europejskiej. Prawo Unii Europejskiej obowiązuje bądź bezpośrednio, bądź wymaga wdrożenia do krajowego porządku prawnego. Na porządek prawny Unii Europejskiej składa się prawo pierwotne oraz prawo wtórne, uzupełniane orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), który został powołany w celu kontrolowania przestrzegania oraz dokonywania wykładni prawa unijnego.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08, w postępowaniu: Siebrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, stwierdził, że napoje na bazie alkoholu pochodzącego z procesu fermentacji, odpowiadające początkowo pozycji 2206 Nomenklatury Scalonej zawartej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, zmienionego rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2587/91 z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. L 259, s. 1), do których dodano pewną ilość alkoholu destylowanego, wody, syropu cukrowego, aromatów i barwników, a w przypadku niektórych z nich - bazy śmietankowej, w wyniku czego napoje te straciły smak, zapach lub też wygląd napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych, nie są objęte zakresem pozycji 2206, lecz pozycji 2208 Nomenklatury Scalonej.

Zatem zgodnie ze wskazanym orzeczeniem TSUE w przypadku zaliczania opisanych we wniosku wyrobów do właściwej pozycji Nomenklatury Scalonej oraz zaliczenia ich do wyrobów pośrednich w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii ma nie tylko pozycja CN, do której zaliczono dany napój alkoholowy. Istotna jest także wiedza na temat właściwości tego wyrobu, poprzedzona stosownym obiektywnym badaniem, czy przedmiotowe napoje straciły smak, zapach lub też wygląd napoju wytwarzanego z określonych owoców lub produktów naturalnych.

W związku z faktem, że w ocenie Spółki produkowany wyrób nie jest wyrobem o jakim mowa w art. 94-96 ustawy, a powstały napój alkoholowy będzie posiadał właściwości organoleptyczne (smak, zapach, wygląd) charakterystyczne dla napoju fermentowanego (powstałego m.in. z mieszaniny soku owocowego i/lub rozcieńczonego koncentratu), z którego został wytworzony, zatem zgodnie z dyspozycją art. 97 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jest wyrobem pośrednim, dla którego stawka akcyzy wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu (art. 97 ust. 4 ustawy).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego powinien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy. Tutejszy organ nie odniósł się także do pozamerytorycznych kwestii zawartych w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl