ITPP3/443-138/09/JK - Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przez spółkę paliw opałowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 lub CN 2707 99 19 w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego wymienione wyroby w pracach rolnych, ogrodniczych lub szklarniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-138/09/JK Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przez spółkę paliw opałowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 lub CN 2707 99 19 w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego wymienione wyroby w pracach rolnych, ogrodniczych lub szklarniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 12 sierpnia 2009 r.) uzupełnione i zmienione pismami z dnia 6 października 2009 r. oraz dnia 8 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada status zarejestrowanego handlowca. Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw opałowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 lub CN 2707 99 19 oraz dostarczać je do podmiotu zużywającego wymienione wyroby w pracach rolnych, ogrodniczych lub szklarniowych. W uzupełnieniu złożonego wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. Paliwo opałowe o kodzie CN 2710 19 99 nie należy do grupy olejów smarowych lecz do grupy pozostałych olejów klasyfikowanych w obrębie klasy 27 10 19. Paliwa opałowe klasyfikowane w kodzie 2710 19 99 charakteryzują się tym, że ich zasadnicze składniki pochodzą z destylacji próżniowej ropy naftowej i/lub nie mają naturalnej barwy i nie mogą być klasyfikowane w zakresie olejów opałowych o kodach CN 2710 19 51 do 69. Zasady klasyfikacji wyrobów określone w wytycznych do rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r., zmieniające załącznik Nr I do rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, nie pozostawiają wątpliwości co do konieczności klasyfikacji wymienionych wyżej paliw opałowych w pozycji CN 2710 19 99. Na podstawie uwag do działu 27 - Uwagi dodatkowe pkt 2: W pozycji 2710: d) "oleje ciężkie" (podpozycje od 2710 19 31 do 2710 19 99) oznaczają oleje i preparaty, których mniej niż 65% objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250°C według metody ASTM D 86 lub dla których procent destylacji w 250°C nie może być oznaczony tą metodą. W ocenie Spółki, z uwagi na to, że zasadniczym składnikiem produktu są oleje pochodzące z destylacji próżniowej, brak jest możliwości stosowania metody oznaczenia składu frakcyjnego w warunkach atmosferycznych przewidzianych w normie ASTM D 86 i PN-EN ISO 3405. Metoda ASTM D 86 może być bowiem stosowana do oznaczania składu frakcyjnego produktów naftowych o temperaturze końca destylacji poniżej 400°C. Skład frakcyjny olejów zawierających w swym składzie wysoko wrzące komponenty pochodzące z próżniowej przeróbki ropy naftowej o temperaturze końca destylacji powyżej 400°C, powinien być określany w warunkach obniżonego ciśnienia, np. metodą ASTM D 1160, która pozwala uniknąć przemian chemicznych w trakcie badania składników pochodzących z przeróbki próżniowej. Do olejów ciężkich, zgodnie z punktem e) ww. uwag dodatkowych zaliczane są "oleje napędowe" (podpozycje od 2710 19 31 do 2710 19 49), z których 85% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 350°C według metody ASTM D 86. Do tej kategorii zaliczane są również "oleje opałowe" (podpozycja od 2710 19 51 do 2710 19 69) inne niż oleje napędowe według punktu e), przy czym produkty te muszą dodatkowo spełniać wymagania odnośnie lepkości kinematycznej w 50°C dla odpowiadającego koloru rozcieńczenia C oznaczonego metodą ASTM D 1500, zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w punkcie f) ww. uwag dodatkowych. Ponadto do podpozycji od 2710 19 51 do 2710 19 69 zaliczane są jedynie produkty o kolorze naturalnym.

Oleje ciężkie, dla których nie można określić:

*

procentu destylacji w 250°C metodą ASTM D 86

*

lepkości kinematycznej w 50°C metodą ASTM D 445

*

lub koloru rozcieńczonego C metodą ASTM D 1500 objęte są podpozycjami od 2710 19 71 do 2710 19 99.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że procent destylacji w 250°C nie może być oznaczony metodą ASTM D 86, to olej należy zakwalifikować do podpozycji 2710 19 71 do 2710 19 99.

Ponieważ właściwości oraz przeznaczenie produktu nie odpowiadają żadnemu produktowi wymienionemu w podpozycjach 19 71 do 19 93, jedynym właściwym kodem jest kod CN 2710 19 99.

Reasumując Spółka stwierdza, iż paliwa opałowe, których zasadniczym składnikiem są surowce pochodzące z destylacji próżniowej - destylaty próżniowe, ekstrakty furfurolowe, oleje przepracowane - w przypadku których brak jest możliwości stosowania metody oznaczenia składu frakcyjnego w warunkach atmosferycznych przewidzianych w normie ASTM D 86 i PN-EN ISO 3405, należy zakwalifikować w kodzie CN 2710 19 99. Stanowisko to potwierdzone jest w otrzymanych informacjach Głównego Urzędu Statystycznego, oraz opiniach Autoryzowanego Laboratorium oraz Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa opisanych wyrobów podlega zwolnieniu w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w przypadku sprzedaży opisanych wyrobów będą one podlegały zwolnieniu, o ile spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Natomiast w myśl przepisów art. 90 ust. 1 obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

*

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

*

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

*

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka posiada zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Wnioskodawca zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw opałowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 lub CN 2707 99 19 oraz dostarczać je do podmiotu zużywającego wymienione wyroby w pracach rolnych, ogrodniczych lub szklarniowych.

Należy wskazać, iż Spółka, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wypełni dyspozycję przepisu § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdyż zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe jako zarejestrowany handlowiec w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego. Ponadto nabywane wyroby akcyzowe są olejami opałowymi innymi niż określone w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, co do których Spółka zamierza stosować warunki zwolnienia, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zatem Wnioskodawca wypełni przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy, wobec czego należało uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl