ITPP3/443-137/08/WW
Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-137/08/WW
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu o nazwie "Centrum Kultury Gminy w S. ośrodkiem aktywizacji lokalnej społeczności" - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 maja 2008 r. Gminny Ośrodek w B. z/s w S. złożył ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu o nazwie "Centrum Kultury Gminy w S. ośrodkiem aktywizacji lokalnej społeczności".
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca będzie realizować projekt o nazwie "Centrum Kultury Gminy w S. ośrodkiem aktywizacji lokalnej społeczności". Celem projektu będzie ukształtowanie terenu wokół budynku GOK jako obszaru przestrzeni publicznej. W związku z tym projekt przewiduje m.in. budowę sceny letniej, placu zabaw dla dzieci, miejsc parkingowych i sanitariatów, z których nieodpłatnie będzie korzystać lokalna społeczność.
Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność mającą na celu zaspokojenie potrzeb kulturalnych społeczeństwa, tworzenie różnych dziedzin kultury i ich ochronę. Środki na zapewnienie realizacji działań statutowych pochodzą z dotacji, darowizn, najmu pomieszczeń, odsetek z lokat bankowych. Wnioskodawca nie płaci podatku od towarów i usług, gdyż wartość sprzedaży nie przekracza limitu określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Jednostka będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowego projektu i czy podatek naliczony można uznać jako koszt kwalifikowany.
Zdaniem Wnioskodawcy środki, z których realizowany będzie projekt nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), więc nie ma możliwości zwrotu podatku VAT. Odliczenie podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania ze względu na brak sprzedaży opodatkowanej. W związku z powyższym Jednostka nie może odliczyć podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu. W sytuacji, gdy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia, podatek VAT naliczony z tytułu zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu będzie - zdaniem Wnioskodawcy - kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki. Odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy uznać, iż Jednostce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy z uwagi na fakt, iż dokonana inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.
Ponadto z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia podmiotowego. W związku z tym w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy również i z tego powodu nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, gdyż prawa tego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 ustawy.
Zauważyć należy również, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.