ITPP3/443-135/11/JK - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „Remont dachu w kościele parafialnym”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-135/11/JK Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „Remont dachu w kościele parafialnym”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont dachu w kościele parafialnym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Remont dachu w kościele parafialnym".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w maju 2010 r. w ramach PROW na lata 2007-2013 złożył wniosek i uzyskał dofinansowanie projektu pod nazwą "Remont dachu w kościele parafialnym". W ramach dofinansowania zostaną zrefundowane koszty prac budowlanych w zakresie: robot rozbiórkowych, wymiany konstrukcji drewnianych, pokrycia dachu kościoła, rusztowań. Dodatkowo, do refundacji zakwalifikowany został koszt nadzoru budowlanego, dokumentacji technicznej i kosztorysowej. W chwili obecnej wyłoniony został wykonawca. Wykonawcy prac budowlanych, jak i dokumentacji kosztorysowo - technicznej, za wykonane i świadczone usługi obciążą parafię fakturami VAT. Płatności realizowane będą z dwóch źródeł: środków własnych i kredytu udzielonego przez bank. Wszystkie koszty poniesione w ramach realizacji projektu zostaną opłacone wraz z kwotami podatku VAT. Po zakończeniu przedsięwzięcia sporządzony zostanie wniosek o płatność do urzędu marszałkowskiego celem uzyskania 70% refundacji poniesionych kosztów zgodnie z założonym harmonogramem wydatków prac we wniosku aplikacyjnym. Planowany termin zakończenia prac planowany jest na lipiec - sierpień br. Do rozliczenia dofinansowania w ramach PROW niezbędne jest uzyskanie indywidualnej interpretacji celem zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu i w konsekwencji uzyskanie refundacji poniesionych kosztów. Wnioskodawca wskazuje, iż Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie wykonuje czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest też podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania, w całości lub w części, podatku VAT stanowiącego koszt poniesienia faktycznych wydatków, przedstawiony do rozliczenia, jako koszt kwalifikowany do refundacji.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Parafii, z uwagi na fakt, iż po zakończeniu realizacji projektu nie będzie ona wykonywała czynności opodatkowanych związanych z realizowanym zadaniem inwestycyjnym, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług, nie będzie miała możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zainteresowany nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zrealizował inwestycję polegającą na remoncie dachu w budynku kościoła. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystana do wykonywania przez Parafię czynności opodatkowanych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części na zasadach wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl