ITPP3/443-13/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-13/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 23 lutego 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu "Utworzenie ścieżki..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu "Utworzenie ścieżki...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza zrealizować projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Europejskiego pod nazwą "Utworzenie ścieżki...". Projekt przewiduje wykonanie ścieżki pieszo - rowerowej łączącej miejscowości "P." oraz "C.". W ramach promocji nowo powstałej inwestycji Gmina wraz z sołectwem oraz Gminnym Ośrodkiem Kultury planuje wydanie folderu zawierającego opis szlaków pieszo - rowerowych z uwzględnieniem nowego odcinka, położonego wzdłuż drogi wojewódzkiej. Ponadto, wybudowany odcinek ścieżki pieszo - rowerowej wzmocni ofertę międzygminną dotyczącą podnoszenia atrakcyjności szlaku zamków gotyckich. W ramach promocji i ożywienia tej oferty zostanie zorganizowana impreza w formie festynu rekreacyjnego, połączonego z rajdem rowerowym z wykorzystaniem nowo powstałej inwestycji. W ramach projektu Gmina zamierza przeprowadzić imprezę kulturalno - promocyjną dla mieszkańców, aby zachęcić ich do większego udziału w lokalnych wydarzeniach kulturalnych i społecznych.

Gmina wskazuje, iż po zakończeniu zadania na powstałych elementach małej architektury nie będą realizowane żadne zadania związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina z tytułu zrealizowanego projektu nie zamierza pobierać opłat. Zrealizowane zadanie nie będzie generowało dochodu. Ponadto, środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie posiadała prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "Utworzenie ścieżki...".

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w związku z realizacją opisanego projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Gmina nie będzie mogła odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku do towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści wniosku wskazano, że Gmina zamierza zrealizować projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Europejskiego. W ramach inwestycji zostanie wykonana ścieżka pieszo - rowerowa łącząca miejscowości "P." oraz "C.". Ponadto, w ramach promocji nowo powstałej inwestycji Gmina wraz z sołectwem oraz Gminnym Ośrodkiem Kultury planuje wydanie folderu zawierającego opis szlaków pieszo - rowerowych z uwzględnieniem nowego odcinka. W ramach promocji zostanie zorganizowana impreza w formie festynu rekreacyjnego, połączonego z rajdem rowerowym z wykorzystaniem nowo powstałej inwestycji. W ramach projektu Gmina zamierza przeprowadzić imprezę kulturalno - promocyjną dla mieszkańców, aby zachęcić ich do większego udziału w lokalnych wydarzeniach kulturalnych i społecznych.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż po zakończeniu zadania na powstałych elementach małej architektury nie będą realizowane żadne zadania związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina z tytułu zrealizowanego projektu nie zamierza pobierać opłat. Zrealizowane zadanie nie będzie generowało dochodu.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl