ITPP3/443-129/13/MD - Podatek akcyzowy w zakresie ewentualnych skutków podatkowych w związku z nabyciem w kraju samochodu osobowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-129/13/MD Podatek akcyzowy w zakresie ewentualnych skutków podatkowych w związku z nabyciem w kraju samochodu osobowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewentualnych skutków podatkowych występujących po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem w kraju samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewentualnych skutków podatkowych występujących po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem w kraju samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 stycznia 2012 r. Wnioskodawca nabył samochód osobowy marki.... Auto nabył już zarejestrowane w Polsce, przez poprzedniego właściciela, który nabył je w dniu 10 stycznia 2011 r. w Niemczech i zarejestrował "na siebie" w Polsce w dniu 27 stycznia 2011 r. Samochód został sprowadzony i zarejestrowany przez poprzedniego właściciela jako "samochód specjalny" z przeznaczeniem "pomoc drogowa", w ten sposób uniknięto zapłaty akcyzy. Z tego co Wnioskodawcy wiadomo, wydział komunikacji wystosował zapytanie do urzędu celnego, czy pojazd ten nie podlega "opłacie akcyzowej". Urząd celny wydał oświadczenie, iż pojazd ten jest zwolniony z "opłaty akcyzowej". W czasie ostatniej emisji programu w... poruszony został proceder rejestracji pojazdów typowo osobowych, sprowadzonych z krajów Wspólnoty Europejskiej, jako "pojazd specjalny" z przeznaczeniem "auto pomoc". Redaktor wraz ze swoim gościem doszli do wniosku, iż jest to niezgodne z prawem i urząd celny prędzej czy później upomni się o uregulowanie należnej akcyzy. Wzbudziło to niepokój Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystąpił z odstąpieniem od umowy z poprzednim właścicielem, gdyż auto posiada wady prawne - jego stan faktyczny nie pokrywa się z przeznaczeniem widniejącym w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu.

W ogłoszeniu Samochód "wystawiony" był w kategorii samochody osobowe i nie nosił żadnych znamion samochodu przeznaczonego jako "autoholowanie - pojazd specjalny".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Na kim spoczywa obowiązek opłaty akcyzy.

2.

Przy założeniu, że akcyzę należy uregulować i jej obowiązek spoczywa na poprzednim właścicielu, a on z kolei uchylałby się z jej zapłatą, to czy w takim przypadku urząd celny może domagać się uregulowania zapłaty przez Wnioskodawcę - obecnego właściciela.

3.

Czy ewentualne przerejestrowanie samochodu przez Wnioskodawcę ze specjalnego przeznaczenia autopomocy na samochód osobowy, będzie rodziło obowiązek zapłaty akcyzy.

Jeśli tak, to przez kogo.

Zdaniem Wnioskodawcy:

* obowiązek zapłaty akcyzy spoczywa na poprzednim właścicielu, gdyż akcyzę należy opłacić przed pierwszą rejestracją pojazdu, a to właśnie poprzedni właściciel sprowadził auto z Niemiec, a następnie dokonał rejestracji;

* skoro w dobrej wierze, zgodnie z klasyfikacją producenta (samochód osobowy) nabył auto już zarejestrowane w Polsce, a urząd celny przyzwolił na zwolnienie z akcyzy, jednak później doszedł do wniosku, że się ona należy, niech zostanie obciążona osoba, która wydała taką decyzję, bądź inna osoba, która ewentualnie mogłaby wprowadzić urząd celny w błąd;

* zmiana przeznaczenia (tylko formalnego) z samochodu "specjalnego przeznaczenia - "autopomoc" na "samochód osobowy" nie będzie wiązała się z obowiązkiem opłaty akcyzy, gdyż auto przed zakupem ani na dzień dzisiejszy nie posiadało, ani nie posiada żadnych przeróbek, które wskazywałyby na przeznaczenie "autopomoc".

Wnioskodawca nabył samochód typowo osobowy, który przez producenta jest sklasyfikowany jako auto osobowe, a co więcej sportowe i nie posiadało żadnych pomarańczowych pasów, haków oraz oświetlenia w postaci "koguta".

Ponadto obowiązek zapłaty akcyzy spoczywa na poprzednim właścicielu, ponieważ akcyzę należy opłacić przed pierwszą rejestracją pojazdu, a Wnioskodawca jest drugim właścicielem w kraju. Auto nabył po upływie roku od zarejestrowania w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 100 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W świetle art. 100 ust. 5 pkt 1 ustawy, na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w dniu 20 stycznia 2012 r. Wnioskodawca nabył samochód osobowy marki Audi A5 3.0 TDI. Auto nabył od poprzedniego właściciela, który nabył je w dniu 10 stycznia 2011 r. w Niemczech i zarejestrował "na siebie" w Polsce w dniu 27 stycznia 2011 r. Samochód został sprowadzony i zarejestrowany przez poprzedniego właściciela jako "samochód specjalny" z przeznaczeniem "pomoc drogowa". Zgodnie z klasyfikacją producenta jest to samochód osobowy (auto sportowe). W ogłoszeniu samochód "wystawiony" był w kategorii samochody osobowe i nie nosił żadnych znamion samochodu przeznaczonego jako "autoholowanie - pojazd specjalny". Przed zakupem auto nie posiadało ani na dzień dzisiejszy nie posiada żadnych przeróbek, które wskazywałyby na przeznaczenie "autopomoc". Nie posiada żadnych pomarańczowych pasów, haków oraz oświetlenia w postaci "koguta".

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą ewentualnych skutków podatkowych występujących po jego stronie w związku z nabyciem w kraju ww. samochodu osobowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że w związku z nabyciem samochodu osobowego marki Audi A5 3.0 TDI, nie ciąży na nim obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym (może on dotyczyć poprzedniego właściciela tego pojazdu). Wnioskodawca nie może być obciążony tym podatkiem również wówczas, gdy od jego zapłaty będzie się uchylał poprzedni właściciel pojazdu. Nabycie bowiem w kraju w ramach umowy sprzedaży samochodu osobowego zarejestrowanego wcześniej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie jest czynnością opodatkowaną w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

To samo dotyczy ewentualnego przerejestrowania samochodu przez Wnioskodawcę ze specjalnego przeznaczenia "autopomoc" na samochód osobowy.

Obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym nie obejmie również Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w art. 100 ust. 2 ustawy (kolejna sprzedaż pojazdu na terytorium kraju), skoro wskazany we wniosku samochód osobowy został uprzednio zarejestrowany na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl