ITPP3/443-128/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-128/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą "papierosów ziołowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą "papierosów ziołowych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych. W miesiącu kwietniu 2011 r. zakupiono - papierosy ziołowe. Z certyfikatów wynika, iż papierosy te nie zawierają w ogóle tytoniu, a w ich skład wchodzą mieszanki ziołowe. Papierosy te nie są oznaczone znakami akcyzy.

Tutejszy organ pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. wzywał do sprecyzowania oraz uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

Czy opisane we wniosku wyroby będą wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych... W przypadku, gdy przedmiotowe wyroby będą wykorzystywane w powyższych celach, to czy będą zawierały w swym składzie substancje, których spalanie i wdychanie powodować będzie skutki medyczne o charakterze leczniczym lub zapobiegawczym.

Czy opisane we wniosku "papierosy ziołowe", mimo, że nie zawierają tytoniu, spełniają wskazane wyżej kryteria (lub jedno z nich). Czyli są to wyroby:

* zrolowane i nadające się do palenia w tej postaci (nie są to cygara ani cygaretki);

* zrolowane, a substancje, inne niż tytoń, są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki umieszczane w tutkach z bibuły papierosowej;

* zrolowane, a substancje inne niż tytoń są w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki owijane w bibułę papierosową.

W wymienionym wezwaniu wskazano, iż zgodnie z treścią art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4 tego artykułu;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie wskazano, iż opisane we wniosku "papierosy ziołowe" pomimo swojej fizycznej struktury nie spełniają wskazanych przez organ kryteriów. Ponadto, opisane we wniosku wyroby nie będą wykorzystywane w celach medycznych

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy opisane wyżej wyroby podlegają akcyzie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, opisane wyżej papierosy ziołowe nie podlegają akcyzie na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby akcyzowe są to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 42 załącznika nr 1 - Wykaz wyrobów akcyzowych - do ustawy wskazano, iż wyrobami akcyzowymi są papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Z kolei, art. 98 ust. 1 ustawy stanowi, że do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN: papierosy; tytoń do palenia; cygara i cygaretki.

W myśl art. 98 ust. 2 ustawy za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4 tego artykułu;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Ponadto, produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

W myśl powyższych przepisów, co do zasady, za papierosy uważa się wyroby zawierające tytoń zrolowany. Ponadto, za papierosy uważa się również produkty, które składają się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń. Zatem akcyzie mogą podlegać papierosy, które nie zawierają tytoniu lecz wypełniają kryteria określone w przepisie art. 98 ust. 2 ustawy. Z opodatkowania akcyzą są natomiast wyłączone wyroby, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedawać produkty, które określa jako "papierosy ziołowe", które nie zawierają w swoim składzie tytoniu oraz nie wypełniają dyspozycji art. 98 ust. 2 ustawy. W ocenie Zainteresowanego, wymienione produkty nie polegają akcyzie.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż opisane w zdarzeniu przyszłym "papierosy ziołowe" nie podlegają akcyzie. Wskazać jednakże należy, iż kryterium zawartości tytoniu w opisanym produkcie nie będzie jedyną przesłanką braku obowiązku w akcyzie. O braku opodatkowania akcyzą decyduje bowiem fakt, że przedmiotowe wyroby nie zawierają tytoniu oraz nie wypełniają dyspozycji art. 98 ust. 2 ustawy, czyli nie są wyrobem zrolowanym wyprodukowanym w określony tym przepisie sposób. Stwierdzić także należy, iż opisane produkty w przypadku, gdy nie zawierają tytoniu, ale wypełniają przesłanki określone w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 traktuje się jako papierosy i tytoń do palenia, które podlegają akcyzie.

Końcowo należy wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ponadto, tutejszy organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę specjalistyczną, dokonać oceny i ustalić rodzaj opisanych we wniosku wyrobów. Takim narzędziami bowiem dysponuje właściwy organ podatkowy w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego. W związku z tym niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe.

Zatem, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl