ITPP3/443-126c/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-126c/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nalewek produkowanych z alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nalewek produkowanych z alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność hurtową oraz prowadzi jako rolnik działalność rolniczą w zakresie upraw borówki amerykańskiej. Wnioskodawca planuje, aby część zebranych owoców borówki przeznaczyć na produkcję i oferowanie do sprzedaży nalewek alkoholowych. Do produkcji nalewek zamierza wykorzystywać zakupiony w sklepie lub hurtowni alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą i wyprodukowane przez siebie owoce. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Wnioskodawcę nalewek będzie wynosić 35-40%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyżej opisany gotowy wyrób podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyprodukowane nalewki nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż akcyza została uiszczona na wcześniejszym etapie obrotu alkoholem etylowym.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20° C. Jednak w opisanym zdarzeniu przyszłym nie nastąpi zwiększenie ilości 100% alkoholu etylowego, a od całości alkoholu zużytego do produkcji nalewek akcyza zostanie uiszczona na etapie zakupu alkoholu etylowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 108 poz. 626 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 6 jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż planuje produkcję i oferowanie do sprzedaży nalewek alkoholowych. Do produkcji nalewek zamierza wykorzystywać zakupiony w sklepie lub hurtowni alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą i własne owoce. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Zainteresowanego nalewek będzie wynosić 35-40%.

Zatem należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż opisana produkcja nalewek z użyciem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą nie będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą, gdyż akcyza od użytego do produkcji alkoholu została zapłacona (uprzednio określona lub zadeklarowana) na wcześniejszym etapie obrotu. Ponadto w związku z opisaną we wniosku produkcją nie nastąpi zwiększenie się ilości zawartego 100% alkoholu etylowego w nalewce, wobec czego uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl