ITPP3/443-126b/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-126b/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia dokumentacji w związku z produkcją alkoholu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia dokumentacji w związku z produkcją alkoholu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność hurtową oraz prowadzi jako rolnik działalność rolniczą w zakresie upraw borówki amerykańskiej. Wnioskodawca planuje, aby część zebranych owoców borówki przeznaczyć na produkcję i oferowanie do sprzedaży nalewek alkoholowych. Do produkcji nalewek zamierza wykorzystywać zakupiony w sklepie lub hurtowni alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą i wyprodukowane przez siebie owoce. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Wnioskodawcę nalewek będzie wynosić 35-40%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną produkcją nalewek należy prowadzić dokumentację produkcyjną wyrobów akcyzowych - dokumentację związaną ze zużyciem/produkcją wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji związanej ze zużyciem/produkcją wyrobów akcyzowych, gdyż od wyrobów tych została już uiszczona akcyza w wymaganej kwocie i nie znajdują się one w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, "ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, także oznaczanie znakami akcyzy."

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast zgodnie art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 6 załącznika wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Ponadto stosownie do treści art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (art. 117 ust. 3 ustawy).

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 131 ust. 10 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 z późn. zm.), określił m.in.: sposób prowadzenia ewidencji znaków i jej wzór, sposób przewozu i przechowywania znaków akcyzy oraz sposób sporządzania protokółu i jego wzór.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia, podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, przekazał banderole w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością, prowadzą ewidencję wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol, zwaną dalej "ewidencją".

Wzór ewidencji prowadzonej przez podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

Z kolei wzór protokołu, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż planuje produkcję i oferowanie do sprzedaży nalewek alkoholowych. Do produkcji nalewek zamierza wykorzystywać zakupiony w sklepie lub hurtowni alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą i własne owoce. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Wnioskodawcę nalewek będzie wynosić 35-40%

Zatem w ramach opisanej produkcji i oferowania do sprzedaży przedmiotowych nalewek, ciąży obowiązek oznaczania wyrobów znakami akcyzy, w związku z czym należy prowadzić dokumentację wyrobów akcyzowych w zakresie oznaczania znakami akcyzy, wobec czego uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl