ITPP3/443-126/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-126/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z otrzymywanych faktur VAT dokumentujących wynagrodzenie za dokonanie zakupu towarów o określonej wartości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z otrzymywanych faktur VAT dokumentujących wynagrodzenie za dokonanie zakupu towarów o określonej wartości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka sprzedaje swoje produkty kontrahentom. W umowie zawartej z kontrahentem ustalono, że za dokonanie zakupu towarów o określonej wartości w ciągu roku kalendarzowego zostanie przyznane mu wynagrodzenie, zdefiniowane jako bonus roczny. Rozliczenie zobowiązań Spółki wobec nabywcy z tytułu rocznego bonusu nastąpi każdorazowo w ciągu 30 dni po zakończeniu każdego roku kalendarzowego. Podstawą obliczania wartości bonusu będzie całkowity obrót netto zrealizowany przez kontrahenta. Powyższe informacje będą podstawą wystawienia przez nabywcę faktury VAT powiększonej o należny podatek VAT według stawki 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługiwać będzie od 1 stycznia 2008 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kupujących na poczet bonusu rocznego za dokonanie zakupu towarów o określonej wartości.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W zakresie podatkowego charakteru premii pieniężnej Spółka stoi na stanowisku tożsamym z zawartym w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, z treści którego wynika, że "premie pieniężne są wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie (...) i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Równocześnie zdaniem Spółki zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, w brzmieniu, które obowiązuje od 1 stycznia 2008 r. nie będą stanowić podstawy do odliczenia podatku faktury dokumentujące czynności niepodlegające lub zwolnione z podatku VAT. Ponadto Spółka wskazuje, że udokumentowane fakturą VAT premie pieniężne związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec okoliczności, że premie pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (co potwierdził Minister Finansów w cytowanym wcześniej piśmie) to należy stwierdzić, iż Spółka będąca odbiorcą przedmiotowych usług świadczonych przez nabywców jej produktów, które są wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) wymienionej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy, transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

We wniosku stwierdzono, że wypłacona premia pieniężna (wynagrodzenie) zależna jest od określonego zachowania nabywcy tj. dokonania zakupu towarów o określonej wartości w ciągu roku. Powoduje to, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, która jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

A zatem z uwagi na uznanie, że wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahenta Spółki za odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl