ITPP3/443-124/11/JK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży paliwa żeglugowego w celu wykonania rejsu próbnego statku w związku z usługą wykonywaną przez stocznię remontową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-124/11/JK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży paliwa żeglugowego w celu wykonania rejsu próbnego statku w związku z usługą wykonywaną przez stocznię remontową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2011 r. dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy paliwa żeglugowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy paliwa żeglugowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka zamierza sprzedawać oznaczony i zabarwiony olej napędowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi. Paliwo żeglugowe zwolnione od akcyzy będzie dostarczane również na statki znajdujące się w stoczni remontowej, przed wyjściem statku ze stoczni w rejs próbny. Na okres remontu lub przebudowy statku, statek przekazywany jest we władanie stoczni na podstawie umowy o remont lub przebudowę. Wykonanie prób statku na morzu mieści się w ramach zawartej umowy o remont lub przebudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy dostawa paliwa żeglugowego na statek znajdujący się w stoczni remontowej dla potrzeb przeprowadzenia rejsu próbnego podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Któremu podmiotowi, stoczni remontowej, czy też armatorowi statku Spółka powinna sprzedać paliwo żeglugowe, aby zachowane były wszystkie warunki zwolnienia paliwa od akcyzy określone w przepisach art. 32 ust. 5-8 i art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółka stoi na stanowisku, że dostawa paliwa żeglugowego na statek znajdujący się w stoczni remontowej dla potrzeb przeprowadzenia prób statku na morzu podlega zwolnieniu od akcyzy, gdyż w tym przypadku rejs dokonywany jest w związku z wykonywaną przez stocznię usługą (remont lub przebudowa statku) za wynagrodzeniem, a więc nie jest to prywatny rejs, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto, aby zachować wszystkie warunki zwolnienia Spółka powinna sprzedać paliwo stoczni remontowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, podmiot zużywający to, między innymi, podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Z kolei, w myśl art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy powyższych wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dostarczać oznaczony i zabarwiony olej napędowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi. Paliwo żeglugowe będzie dostarczane na statki znajdujące się w stoczni remontowej w celu wykonania prób w ramach umowy o remont lub przebudowę.

W ocenie tutejszego organu, w opisanym zdarzeniu przyszłym, dostawa paliwa żeglugowego w celu przeprowadzenia prób statku na morzu przez podmiot zużywający podlega zwolnieniu od akcyzy przy wypełnieniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Ponadto, jak trafnie stwierdził Zainteresowany, paliwo żeglugowe powinno być dostarczone stoczni remontowej jako podmiotowi faktycznie zużywającemu przedmiotowe paliwo.

Zatem, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl