ITPP3/443-113/14/AT - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji regionalnego systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-113/14/AT Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji regionalnego systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "M.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zawarła porozumienie w dniu... 2009 r. w sprawie przygotowania projektu pn. "M." zaplanowanego do wykonania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013 z Województwem.... Celem porozumienia jest pozyskanie środków finansowych z Priorytetu II. Turystyka, Działanie 2.2 Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013 - Promocja województwa i jego oferty turystycznej oraz w celu współdziałania z Województwem w zakresie prowadzenia związanych z tym zadań. Liderem Projektu jest Województwo, zaś Gmina - Partnerem Projektu. Zgodnie z porozumieniem i zbliżającym się terminem zakończenia realizacji rzeczowej projektu, Partner (Gmina) zobowiązał się do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej, "na podstawie art. 14a-14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej", składanej na zakończenie realizacji projektu.

W ramach projektu zmodernizowano regionalny system informacji turystycznej (remont ścian, prace rozbiórkowe, remont oświetlenia, osłony na kaloryfery w pomieszczeniu znajdującym się w... w...), którego zadaniem jest ukierunkowanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby regionu.... Umeblowano, w tym zabudowano ladę recepcyjną na 2 stanowiska pracy, zakupiono 3 szafki otwarte, 1 szafę, 2 biurka pod komputer, 4 krzesła obrotowe. Doposażono w nowoczesny sprzęt komputerowy służący obsłudze ruchu turystycznego (2 zestawy komputerowe dla pracowników IT, 1 zestaw komputerowy dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, 1 zestaw komputerowy do samodzielnego stanowiska dla turysty, oprogramowanie, urządzenie wielofunkcyjne kolor/laser, router, telefon+fax) oraz oznakowano....

Gmina... poniosła wydatki inwestycyjne na przebudowę lokalu, w szczególności związane ze sporządzeniem dokumentacji projektowej, wykonaniem prac budowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów oraz zakupem wyposażenia.

Gmina prowadzi poprzez Centrum działalność informacyjno-promocyjną, która przybiera charakter działalności nieodpłatnej. Nieodpłatnie świadczy usługi informacyjno-promocyjne, obejmujące udzielanie turystom informacji dotyczących bazy gastronomicznej, noclegowe, atrakcji turystycznych, tras pieszych i rowerowych, aktualnych rozkładów jazdy środków komunikacji funkcjonujących w Gminie, etc., przekazuje nieodłatnie zainteresowanym ulotki, broszury, foldery regionu oraz przewodniki. Wydatki Gminy związane są wyłącznie z czynnościami nieopodatkowanymi. Gmina nie odlicza VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych, jak i od wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem Centrum.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie... w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego VAT z faktur związanych z realizacją wyżej opisanej inwestycji.

Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na fakturach. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina... jest organem władzy publicznej, który realizuje zadania na rzecz społeczności lokalnej. Realizowana ww. inwestycja służy realizacji zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Zadanie to jest realizowane przez Gminę..., co oznacza, że wszystkie faktury wystawiane są na Gminę. Obiekt, którego dotyczy projekt, jest własnością Gminy i jest wykorzystywany na działalność niekomercyjną, wynikającą z ustawy z dnia 8 marca 1990 r., zgodnie z art. 7 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że w niniejszej interpretacji, dotyczącej wniosku złożonego w dniu 11 marca 2014 r. w zakresie stanu faktycznego odnoszącego się do realizowanego projektu na podstawie porozumienia od dnia... 2009 r., dokonano oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie:

"Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług".

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy (do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl