ITPP3/443-113/10/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-113/10/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Ekoszkoła - termomodernizacja szkół w powiecie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Ekoszkoła - termomodernizacja szkół w powiecie".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako partner projektu "Ekoszkoła - termomodernizacja szkół w powiecie" otrzymała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 (Działanie 5.5 - infrastruktura energetyczna i poszanowanie energii). W ramach działania Gmina dokona termomodernizacji zespołu obiektów placówek oświatowo - wychowawczych (szkoła podstawowa, gimnazjum, przedszkole, biblioteka).

Inwestycja obejmuje następujący zakres:

* opracowanie dokumentacji,

* docieplenie ścian zewnętrznych obiektów

* docieplenie stropodachów,

* wymiana okien i drzwi zewnętrznych,

* modernizacja instalacji centralnego ogrzewania,

* modernizacja urządzeń wodooszczędnych,

* modernizacja instalacji cieplej wody użytkowej.

Zakupione towary i usługi za środki pochodzące z programu, nie będą służyć działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Obiekty w których zostaną wykonane prace budowlane będą nieodpłatnie służyły mieszkańcom w celach edukacji. Wskazane działania wchodzą w zakres zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. W opisanym przypadku nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Gminy brak jest również podstaw do odzyskania podatku naliczonego w związku z dokonaniem zakupów finansowanych z programu UE w trybie rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż projekt polegać będzie na termomodernizacji zespołu obiektów placówek oświatowo - wychowawczych. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż będzie nieodpłatnie służyła mieszkańcom w celach edukacji.

Ponadto z wniosku wynika, że środki na dofinansowanie projektu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 i Gmina nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku w trybie rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

Jednakże w tym miejscu wskazać należy, iż w obecnym stanie prawnym zastosowanie ma rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), gdzie przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu (rozdział 9). Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4).

Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów uznać należy, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ jego wykorzystanie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie również przysługiwało jej prawo do zwrotu podatku naliczonego z uwagi na to, że środki na realizację projektu będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 i nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl