ITPP3/443-111/12/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-111/12/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia dokumentacji przez pośredniczący podmiot węglowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia dokumentacji przez pośredniczący podmiot węglowy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka mająca status pośredniczącego podmiotu węglowego zajmuje się handlem wyrobami akcyzowymi, które są opodatkowane podatkiem akcyzowym. Klientami Spółki w przeważającej wielkości są osoby fizyczne, kupujące wyroby węglowe w małych ilościach, które zużywane są na cele gospodarstwa domowego. Wątpliwości budzi zdarzenie handlowe, które pojawia się obecnie oraz będzie pojawiać się w przyszłości. Nabywca korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, dokonuje w siedzibie Spółki zakupu wyrobu węglowego z przeznaczeniem do zużycia na cele gospodarstwa domowego (wyrób objęty jest kodem CN 2701, 2702 lub 2704) oraz odbiera te wyroby osobiście. Na potwierdzenie tej transakcji Spółka wystawia fakturę, do której dołącza dokument dostawy w formie uproszczonej w dwóch egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla nabywcy wyrobów węglowych, a drugi przeznaczony jest dla Spółki (zawierający potwierdzenie obioru wyrobów węglowych). Takich zakupów, w ilościach najczęściej kilkudziesięciu kilogramów, jest bardzo dużo i do każdego takiego zakupu Spółka musi wystawiać dodatkowo dokument dostawy w ilościach minimum dwóch dodatkowych arkuszy, jeżeli korzysta z możliwości stosowania uproszczonej formy, co generuje duże ilości zużywanego papieru oraz dodatkowe koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2012 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy) w ust. 6h omawia warunki jakie powinna zawierać faktura potwierdzająca zakup wyrobów węglowych, Spółka może zrezygnować z dołączania dokumentu dostawy w zamian za fakturę, która odzwierciedlałaby parametry wskazane w ww. przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ust. 6h rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2012 r. (Dz. U. poz. 307) - zmieniające rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy), w opisanej sytuacji, kiedy wyrób węglowy należący do grupowania CN 2701, 2702 lub 2704 kupuje i odbiera osobiście w Spółce (będącej pośredniczącym podmiotem węglowym) osoba fizyczna, która korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, można wystawić samą fakturę VAT, potwierdzającą sprzedaż wyrobów węglowych, bez załączenia dodatkowo dokumentu dostawy w formie uproszczonej wystawionego w dwóch egzemplarzach. Faktura VAT powinna zawierać w szczególności: nazwę, kod CN, ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie. Tak sporządzona faktura, zawierająca ww. elementy, zdaniem Spółki stanie się zarazem dokumentem dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl