ITPP3/443-106/09/JK - Obowiązek rejestracji i prowadzenia ewidencji wyprodukowanej energii elektrycznej przez podmiot zużywający energię wytworzoną w generatorze o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-106/09/JK Obowiązek rejestracji i prowadzenia ewidencji wyprodukowanej energii elektrycznej przez podmiot zużywający energię wytworzoną w generatorze o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) uzupełnione pismami z dnia 1 czerwca 2009 r. i 5 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji i prowadzenia ewidencji wyprodukowanej energii elektrycznej przez podmiot zużywający energię wytworzoną w generatorze o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji i prowadzenia ewidencji wyprodukowanej energii elektrycznej przez podmiot zużywający energię wytworzoną w generatorze o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następując stan faktyczny.

Spółka posiada agregat wytwarzający energię elektryczną, która jest wykorzystywana do własnych potrzeb w przypadku braku dostaw energii z sieci. Wnioskodawca nie posiada koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

W związku z powyższym zadano we wniosku następujące pytanie.

Czy podmiot jest zobowiązany do rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego oraz do prowadzenia ewidencji, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie ewidencji energii elektrycznej...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę treść rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień nie podlega obowiązkowi rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, natomiast powinna prowadzić ewidencję wyprodukowanej na własne potrzeby energii elektrycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści wniosku wynika, iż rozpatrywana kwestia dotyczy obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na zużywaniu, w przypadku braku energii elektrycznej w sieci, wytworzonej przez siebie energii elektrycznej w generatorze o mocy 19 kW oraz prowadzenia ewidencji energii elektrycznej.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

Zatem z brzmienia art. 16 ustawy wynika, iż ustawodawca nałożył obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wskazać także należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Analiza obowiązującego stanu prawnego i przedstawionego stanu faktycznego wskazuje, iż w przypadku Spółki przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie zużycie energii elektrycznej, którą wyprodukowała.

W tym przypadku, zgodnie z art. 11 pkt 3 ustawy, obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia energii elektrycznej.

Zaznaczyć należy, iż Zainteresowany trafnie wskazał, że w przypadku korzystania ze zwolnienia od akcyzy mają zastosowanie przepisy § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Jednakże podkreślić należy, iż w opisanym stanie faktycznym, w sytuacji korzystania ze zwolnienia od akcyzy, w pierwszej kolejności wystąpi obowiązek podatkowy z tytułu zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez Spółkę, a zwolnienie od akcyzy nastąpi na mocy wymienionego przepisu przy wypełnieniu określonych tam warunków. Zatem do obowiązków Wnioskodawcy należy przed wykonaniem pierwszej czynności rodzącej obowiązek podatkowy złożenie zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, zużywający energię elektryczną w sytuacji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4, a także podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5, są obowiązani do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

Zatem Spółka, jak słusznie wskazuje we wniosku, jest podmiotem zobowiązanym do prowadzenia ewidencji, w której ewidencjonować będzie ilość wyprodukowanej i zwolnionej od akcyzy energii elektrycznej.

Końcowo wskazać należy, że zgodnie z treścią wniosku przedmiotem interpretacji indywidualnej nie było prawo Spółki do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

Reasumując stwierdza się, iż podmiot zużywający zwolnioną od akcyzy wyprodukowaną przez siebie energię elektryczną jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego oraz do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl