ITPP3/443-104/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-104/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów specjalnych - sanitarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów specjalnych - sanitarnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka działa w Polsce od 1998 r. i zajmuje się budową pojazdów specjalnych medycznych oraz innych, takich jak laboratoria, pojazdy dla inspekcji transportu drogowego, samochody dla ratownictwa drogowego i wodnego, pojazdy do przewozu osób zatrzymanych oraz bankowozy. Jednym z kluczowych elementów działalności Spółki jest sprzedaż ambulansów dla służby zdrowia. Dla tego celu Spółka zakupuje tzw. samochody bazowe, będące w swej istocie samochodami ciężarowymi. Samochody te są kupowane od dealerów samochodowych i dla potrzeb stworzenia ambulansów są odpowiednio zabudowywane i wyposażane w sprzęt specjalistyczny. Takie samochody są przez Spółkę nabyte bez podatku akcyzowego, gdyż nie podlegają one akcyzie.

W kwestii klasyfikacji samochodów - jako przedmiotów sprzedaży - Spółka sprzedaje pojazdy osobowe M1/specjalne - sanitarne, czyli ambulanse (na które przerabiane są zakupione pojazdy ciężarowe N1). Zakres prac wykonywanych przez Spółkę w związku z przerobieniem samochodu ciężarowego na osobowy obejmuje instalację ogrzewań, klimatyzacji, instalacji elektrycznych, wentylacji, oświetlenia, mebli. Przy sprzedaży przez Spółkę pojazdu M1/specjalnego - sanitarnego (w efekcie przerobienia samochodu ciężarowego), zgodnie z ustawą, naliczany jest przez Spółkę od wartości netto, odpowiednio do pojemności silnika 3,1% lub 18,6%, podatek akcyzowy oraz podatek VAT według stawki 23%.

Spółka planuje zmianę systemu zaopatrzenia pod kątem zmniejszenia obciążeń z tytułu zakupu. Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie sprzedaży pojazdów osobowych M1/specjalnych-sanitarnych (ambulansów), które będą przerabiane z pojazdów M1/ samochody osobowe, kupowanych u dealerów poszczególnych marek w Polsce. Zakres prac wykonywanych przez Spółkę na zakupionym samochodzie osobowym będzie obejmował instalację ogrzewań, klimatyzacji, instalacji elektrycznych, wentylacji, oświetlenia, mebli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy przy sprzedaży przez Spółkę M1/samochodu specjalnego - sanitarnego, jako efektu przerobienia M1/samochodu osobowego zakupionego od dealera (od którego już raz została naliczona i zapłacona akcyza przez importera), Spółka musi ponownie naliczyć podatek akcyzowy.

2.

Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1 od jakiej wartości winna być naliczona akcyza.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przez Spółkę M1/samochodu specjalnego - sanitarnego, jako efektu przerobienia M1/samochodu osobowego zakupionego od dealera (od którego już raz została naliczona i zapłacona akcyza przez importera) nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (akcyzą). Wnioskodawca wskazuje, iż nie będzie to pierwsza sprzedaż samochodu osobowego wyprodukowanego na terytorium kraju, ponieważ samochody sprzedawane przez Spółkę nie zostały przez nią wytworzone, lecz są efektem przerobienia samochodów do Polski zaimportowanych. Dlatego nie ma tutaj zastosowania art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto ustawa przewiduje opodatkowanie pierwszej sprzedaży samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, uprzednio zaimportowanego, mimo podlegania tej czynności akcyzie od importu. Ale chodzi tutaj o przypadek, kiedy nie została zapłacona akcyza od tego importu. A contrario, kiedy została zapłacona akcyza od importu to pierwsza sprzedaż takiego samochodu w kraju - nawet po jego przeróbce - już nie podlega akcyzie. Dlatego w ocenie Spółki nie ma tutaj zastosowania art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy.

W ocenie Spółki taki przypadek nie podlega akcyzie, gdyż zgodnie z wymogami konstytucyjnymi (art. 217 Konstytucji) przedmiot opodatkowania musi być uregulowany w drodze ustawy podatkowej. Skoro więc w ustawie o podatku akcyzowym, nie przewidziano opodatkowania omawianego przypadku Spółki, to oznacza to, że taka sytuacja znajduje się poza sferą opodatkowania akcyzą.

Ustawa w art. 100 ust. 2 przewiduje także przypadek opodatkowania akcyzą kolejnej (drugiej) sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następującej po pierwszej sprzedaży samochodu:

* po jego wyprodukowanego na terytorium kraju, albo

* po jego sprowadzeniu do Polski w ramach importu albo w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, jeżeli od tych procedur przywozu samochodu do Polski nie została zapłacona akcyza.

Przy czym opodatkowanie drugiej sprzedaży (nie tylko pierwszej co jest regułą) może nastąpić tylko wtedy, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W ocenie Spółki ten przypadek również jej nie dotyczy. Z tytułu importu samochodów osobowych została zapłacona akcyza w prawidłowej wysokości przez importera, co wyklucza zastosowanie tego przepisu. Ponadto Spółka wskazuje, że konstrukcja przepisu dotyczy opodatkowania tylko drugiej sprzedaży po wyprodukowaniu samochodu w Polsce albo jego sprowadzeniu do Polski w ramach importu albo w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, jeżeli od tych procedur przywozu samochodu do Polski nie została zapłacona akcyza, a nie dotyczy następnych sprzedaży. Podmioty które sprowadziły samochody z zagranicy sprzedają je do dealerów (pierwsza sprzedaż), którzy następnie sprzedają je Spółce (druga sprzedaż), a sprzedaż dokonywana przez Spółkę będzie już trzecią sprzedażą samochodów w Polsce, a taki przypadek również nie podlega opodatkowaniu.

W ocenie Spółki z uwagi na stanowisko, iż sprzedaż samochodów osobowych w opisywanym scenariuszu nie będzie podlegać akcyzie, nie wystąpi również podstawa opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 100 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje prowadzenie działalności polegającej na dokonywaniu przerobu (adaptacji) pojazdów samochodowych na ambulanse drogowe. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje nabywać nowe samochody osobowe od dealerów poszczególnych marek, z uprzednio zapłaconym przez importera podatkiem akcyzowym. Następnie Wnioskodawca będzie dokonywał przerobu zakupionych samochodów na ambulanse. Zakres prac wykonywanych na zakupionym samochodzie osobowym będzie obejmował instalację ogrzewań, klimatyzacji, instalacji elektrycznych, wentylacji, oświetlenia, mebli. Następnie tak przerobione samochody Spółka będzie sprzedawać odbiorcom.

W świetle powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż z treści przepisów ustawy o podatku akcyzowym wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega pierwsza sprzedaż importowanego samochodu osobowego na terytorium kraju, zaś w przedmiotowej sprawie podatek akcyzowy zostanie naliczony i uiszczony przez importera. Tym samym zadeklarowanie i zapłacenie podatku akcyzowego przez importera spowoduje, iż u Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży przedmiotowych samochodów, zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl